Imam Al Ghazali r.a.h adalah tokoh
ilmu sufi yang terkenal, lebih lebih lagi di kalangan mereka yang mempelajari
kitab kitab karangan beliau seperti ihya ulumuddin,minhajul abidin,bidayah alhidayah
dan lain lain lagi.
Nama sebenar imam Alghazali ialah Muhamad bin Muhammad bin Muhammad bin Ahmad
Al ghazali Altusi.Beliau lebih dikenali dengan panggilan Alghazali iaitu nisbah
kepada kampung tempat kelahirannya iaitu ghazalah yg terletak dipinggir bandar
Tusi di dalam wilayah
Kharasan, Parsi, (Iran). Dengan itu Alghazali bererti org ghazalah, kemungkinan
juga panggilan tersebut dinisbahkan kepada bapanya seorang tukang tenun kain
bulu yang dalam bahasa arabnya dikatakan alghazzal.
Imam Alghazali juga digelar Abu hamid, yang bererti bapa kepada Hamid iaitu
dinisbahkan kepada anaknya. Beliau juga digelar hujjatul Islam iaitu suatu
gelaran penghormatan yang diberikan kepadanya kerana kejituan dan kekuatan
hujjahnya di dalam membela agama islam.
Abu Hamid Muhammad Alghazali Altusi adalah seorang tokoh ulama' yang luas ilmu
pengetahuannya dan merupakan seorang pemikir besar dalam sejarah falsafah islam
dan dunia. Dalam ilmu feqah beliau bermazhab syafie sementara dalam ilmu kalam
beliau mengikuti aliran assyaari atau ahlu sunnah wal jamaah. Beliau lahir pada
tahun 450H bersamaan 1058M.
Bapanya adalah seorang miskin yang soleh, makan dari hasil usaha sendiri
menenun pakaian daripada bulu kemudian menjualnya di pekan Tusi.Beliau sangat
suka belajar ilmu agama dan mendampingi para ulama' sufi. Beliau meninggal
dunia semasa Alghazali dan saudaranya yg bernama Ahmad masih kecil tetapi
sempat menyerahkan sedikit wang saraan serta mewasiatkan tentang pengurusan
pembelajaran kedua anaknya itu kepada sahabatnya yang miskin yang menjadi guru
dan ahli tasawwuf.
Sahabatnya itu telah mendidik dan mengajar mereka berdua menulis sehinggalah
wang peninggalan bapanya habis.kemudian sahabat itu telah menasihatkan
Alghazali dua bersaudara agar pergi ke Tusi belajar di sebuah sekolah yang
didirikan oleh perdana menteri Nizam
Al malik,yang memberi saraan makan, pakain dan buku buku kepada pelajarnya.
Beliau sendiri tidak mampu menyara mereka berdua.
Dengan itu, mereka berdua meninggalkan ghazlah menuju Tusi. Di sana Alghazali
belajar membaca, menulis ,menghafal Al Quran, ilmu nahu, bahasa arab, ilmu
matematik dan juga ilmu feqah daripada As Syeikh Ahmad bin Muhammad
ArRazakani.Beliau amat suka mempelajari ilmu feqah dan perundangan islam
sementara saudaranya Ahmad amat suka mempelajari ilmu tasawwuf dan akhirnya
menjadi ahli sufi dan pendakwah yang masyhur digelar Abu AlFatuh.
Pada tahun 469H,Alghazali telah melanjtkan pelajarannya ke Jarjan berguru
dengan Abu Nasr Al Ismaili.Di sana beliau telah berkahwin kemudian beliau
pulang ke Tusi selama tiga tahun. Dalam masa ini beliau belajar tasawwuf
daripada Yusuf Annasaj,seorang sufi terkenal.
Dalam perjalanan pulang ke tusi daripada Jarjan,Alghazali telah dirompak
termasuk kertas catitan pelajarannya.Daripada peristiwa itulah beliau mulai
menghafal pelajarannya tidak lagi bergantung kepada nota catitan lagi.
Pada tahun 471H, Alghazali berangkat menuju ke sekolah tinggi Nizmiyyah di
Naisabur. Di sana beliau belajar daripada Abu Almaa'li, Diyaauddin Aljawaini
yang terkenal dengan gelaran Imam haramain. Berbagai cabang ilmu pengetahuan
telah dipelajari daripadanya samada ilmu agama seperti feqah dan ilmu kalam
atau ilmu falsafah seperti mantik,jidal,hikmah dan lain lain sehingga beliau
mengetahui berbagai mazhab, perbezaan pendapat masing masing dan beliau dapat
menolak tiap tiap aliran yang dianggap salah. Bahkan beliau dapat mengimbangi
keilmuan gurunya itu.Di sini beliau mula mengarang berbagai buku dan berbagai
bidang, diantara buku karangannya yang dikagumi gurunya ialah yang dinamakan al
mankhul.
Sewaktu berada di Naisabur, Alghazali juga mempelajari teori dan amalan
tasawwuf daripada seorang alim fakih dan ketua ahli sufi disana yang bernama
Alfaramdi.Al ghazali juga belajar tasawwuf daripada Abu Bakar Al warak dan Abu
Bakar Altusi.
Selepas kematian gurunya, Alghazali telah berpindah ke Muaskar atau askar,suatu
tempat di Iraq, atas jemputan Nizam Almalik. Perdana menteri dari Sultan Turki
yang berkuasa di bawah pemerintahan khalifah Abbasiyyah dari Baghdad. Di
Muaskar, Alghazali diminta memberi pengajaran ssekali dalam dua minggu
dihadapan pembesar dan para ahli ilmu disamping kedudukannya sebagai penasihat
agung kepada perdana menteri. Dengan itu kedudukannya semakin penting
dikalangan rasmi.Pengajian dua mingguan itu berlangsung selama lima tahun.
Selepas itu pada tahun 484H Alghazali telah dilantik menjadi Profesor kanan di
universiti Nizmiyyah di Baghdad.Waktu itu beliau baharu berusia 34
tahun.Perlantikan ke jawatan itu belum pernah diberikan kepada sesiapa pun pada
usia yang sebegitu muda,perlantikan itu adalah merupakan suatu penghormatan
tertinggi di dalam dunia islam ketika itu.
Kemasyhuran beliau sebagai orang alim,guru serta pemidato yang petah berucap
tersebar dengan cepat.Kuliahnya semakin menarik perhatian para
pelajarnya,beratus ratus orang kenamaan dan terhormat turut menghadirinya.
Pada tahun 488H,khalifah al mustazhar billah yang baru ditabalkan menjadi
khalifah ditahun 487H yang sedang menghadapi ancaman gerakan sesat
golongan batiniah yang menimbulkan kekacauan,keganasan dan pembunuhan sulit
terhadap sahabat akrab alghazali iaitu perdana menteri nizam almalik ditahun
483H,telah meminta alghazali menulis sebuah buku menerangkan keburukan
keburukan golongan batiniah dan kebaikan kebaikan pemerintahan khalifah mustazhar.
Alghazali telah menyahut permintaan tersebut dengan menulis bukunya yang dinamakan
almustazhiri sempena gelaran khalifah.Buku berkenaan politik atau Negara ini
juga dikenali sebagai "fadhaih al batiniah wa fadhail
almustazhiri".Kemudian iikuti dengan buku yang lain antaranya hujatul
haq,mufasil alkhilaf dan sebagainya.
Setelah berkhidmat selama 4 tahun di universiti Nizmiyyah, alghazali telah
meletak jawatan pada bulan zulkaedah tahun 488H kerana beliau jatuh sakit
selama enam bulan yang tidak dapat diubati oleh tabib ketika itu akibat dari
pergolakan jiwa yang timbul dari keraguan
terhadap pemikiran falsafah dan pertentangan perasaan diantara nafsu cintakan
pangkat dan harta dan antara cetusan jiwa suci mahu mengabdikan diri kepada
Allah semata mata dengan beruzlah dan beramal ibadah gauh dari gah masyhur,kesenangan
dan kemewahan duniawi yang sementara.
Alghazali telah memutuskan tekad untuk meninggalkan kota Baghdad dan
kemewahannya demi untuk menjadi seorang sufi.beliau telah mewakafkan semua
kekayaan harta bendanya,hanya yang diambil sekadar yang mencukupi bagi
menyelenggara keluarga dan bekallan perjalanan nanti.Kemudian beliau menuju ke
syam (Syria) dengan niat hendak berkalwah dimasjid jami' dikota damsyik.Disana
beliau tinggal kira kira 2 tahun dengan melakukan uzlah,khalwah,mujahadah,riadah
dan beribadat menurut tasawwuf yg dipelajarinya.Semua itu dilakukan untuk
menjernihkan hati agar mudah berzikir kepada Allah Taala.Sambil beliau
beribadah sambil pula beliau memberikan kuliah tasawwuf di salah satu sudut
masjid itu yg sehingga sekarang,ianya dikenali sebagai sudut alghazali.Pada
tiap hari beliau naik ke puncak menara masjid damsyik yang tinggi itu dan
mengunci pintunya dari dalam agar terhindar dari gangguan orang.disinilah
beliau berkhalwah melatihkan batin,berjuang menentang nafsu,melawan kemalasan
hati,membersihgkan diri,mendidik akhlak dan menyucikan hati dengan
memperbayakkan zikir Allah.Semasa beliau berada disinilah beliau menulis
karyanya yang besar berjumlah 4 jilid iaitu ihya ulumuddin.
Dari Damsyik, diakhir tahun 490H beliau berangkat ke baitul maqdis di Palestin
untuk meneruskan ilmu kesufiannya dengan mengunjugi masjid al aqsa dam masuk ke
dalam sahkrah setiap hari kemudian menguncinya dari dalam untuk berkhalwah dan
berdoa memohon hidayah daripada Allah subhanahu Wa Taala.
Alghazali tidak lama tinggal di palestin kerana beliau terpaksa menyelamatkan
diri dari keganasan tentera salib kristian yang berjaya merampas Palestin dari
kaum muslimin. Beliau menuju ke kaherah Mesir dan kemudian ke Iskandariah.
Beliau hanya berada
sekejap saja di Mesir, kemungkinan disebabkan ulama' Universiti Al azhar ketika
itu dibawah kekuasaan kerajaan Fatimiyyah dari golongan syiah tidak memberikan
sambutan yang baik, dan kemungkinan juga kerana perbezaan fahaman antara ASWJ
dengan syiah.
Di katakana Alghazali telah berazam bertolak dari Mesir menuju Maghribi untuk
menemui Amir Yusuf bin Tasfin, seorang amir yang sukakan cendikiawan tetapi
kemudiannya beliau menukarkan niatnya menuju ke tanah suci makkah dan madinah
setelah mendapat tahu tentang kematian Yusuf bin Tasfin.
Kira kira 8 tahun berada di hijjaz beliau pun merasa rindu hendak pulang ke
Baghdad untuk menziarahi keluarga, anak anak dan isterinya.Sungguhpun Al
ghazali menjadi seorang zuhud, wara',namun kecintaan kepada ank anak dan isteri
mempengaruhi beliau untuk pulang. Beliau cintakan Allah serta cintakan kepada
keluarga dan anak isteri tetapi cintakan Allah mengatasi segala galanya. Oleh
itu Alghazali mengimbangkan di antara dua kehidupan,dunia dan akhirat.
Al Ghazali tidak lama tinggal di Baghdad kali ini kerana pada tahun 499H beliau
berpindah ke Nisabur.Di sana beliau telah diangkat menjadi ketua Prof. kanan di
universiti Nizmiyyah cawangan Nisabur oleh perdana menteri Fakhrul Al malik,
anak perdana menteri Nizam Almalik. Alghazali kemudiannya kembali ke Tusi
tempat kelahirannya pada tahun 500H setelah Fakhrul Almalik menerima nasib yang
sama dengan ayahandanya, mati dibunuh oleh puak batiniyyah.Di Tusi, Alghazali
telah mendirikan sebuah madrasah dan mengajar para pelajarnya tentang hukum,
akidah dan tasawwuf.
Ahmad, anak sulung Nizam Almalik yg dilantik menjadi perdana menteri
menggantikan saudaranya yang mati dibunuh telah meminta Alghazali bertugas
semula di universiti Nizmiyyah. Alghazali yang kini mengajar kerana Allah dan
bukan kerana mengejar pangkat, kemuliaan dan perdampingan diri dengan khalifah
sebagaimana masa lampau telah menolak permintaan itu.lebih lebih lagi, pada
masa itu beliau tidak suka lagi melibatkan diri dalam majlis majlis perdebatan
dan pelajarnya seramai 150 orang di Tusi sukar untuk pergi ke Baghdad berpindah
bersamanya.
Alghazali menghabiskan hari hari akhir kehidupannya dengan mengarang, mengajar
dan juga belajar. Sebelum itu beliau tidak dapat menumpukan peerhatiannya
kepada pembelajaran ilmu hadith.Oleh itu beliau telah mempelajari sahih bukhari
dan muslim di bawah seorang muhaddith terkenal iaitu hafiz A'mr (ain.mim,ra)
bin Abu Hassan al Rawasi, malah beliau telah mendapat ijazah dari mempelajari kedua
dua kitab tersebut.
Sebelum meninggal dunia, Alghazali telah mengarang ratusan buku dalam berbagai
bidang seperti falsafah, mantik, agama,akhlak, tasawwuf, kenegaraan dan teori
pemerintahan tetapi hasil karyanya yang tinggal sekarang tidak sampai pun seratus
buah. Di antara karyanya yang telah di terjemah ke dalam bahasa melayu atau
Indonesia ialah ihya ulumuddin, bidayah alhidayah, minhajul abidin, mizan al
a'mal, ayyuhal walad, kimia assaadah dan lain lainnya.Di antara buku yang
terakhir ditulis oleh beliau ialah minhajul abidin dan yang paling terakhir
ialah buku berkaitan ilmu kalam.
Alghazali meninggal dunia yang fana' di Tusi pada hari Isnin,14 Jamadil Akhir
tahun 505H bersamaan 19 Disember 1111m dan disemadikan diperkuburan Tabiran.
No comments:
Post a Comment