siapa paling kejam???


Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, serta semua ulama semoga dibawah naugan Allah hendaknya... aaamin...
_________________________________________________




Astarfirullah......
astarfirullah.....
.......

asterfirullah................


"nta ni....
tanye soalan pelik-pelik lak....."
kata ust Mat.

" apa yg peliknya ust, soalan ana biasa2 aje..." kata ku cuba mendapat kepastian.

" lah, nta ni....
nta tanya ana, sama ada ana sokong atau tidak seandainya sesuatu program dimulai lambat dari waktunya....
bukankah perkara itu dah sedia maklum..."
ust Mat menambah.

"baik, kalau begitu bagaimana mungkin ana nampak muka nta rilex je bila program mula lambat dari tentetif asal... bukan dua tiga minit....
tp melewati sampai satu jam....
waktu tu nta jadi pengarah....
kuasa tu bawah nta masa tu....."
aku cuba merungkai kekusutan yg kian lama melanda setiap pelajar azhari, masalah menepati masa.

"ermmm, kita tengok pada motif...
motif kita buat prgram tersebut....
andai dua tiga orang yang hadir, maka apa yg kita nak sampaikan tak tercapai....
jadi kita tunggu..."
penjelasan ringkas dari ust Mat.

"penyataan nta tadi sedikit kejam...
ana mintak maaf, andai kata-kata ana sedikit kasar....

nta tunggu mereka yg hadir lambat, sedangkan nta lupa...
nta telah mengabaikan mereka yg hadir awal, mereka lebih berhak mendapat apa yg telah mereka harapkan dari perancangan program tu....

nta seperti membenarkan perbuatan mereka yg lambat.....
sampai bila perkara ini akan berlaku...??

bila dah jadi macam ni...
nta seperti mempersalahkan mereka yg hadir awal... perasan tak???
dengan sebab nta banyak menunggu mereka yg hadir lewat menyebabkan mereka yg hadir awal merasa tersisih....
sedangkan mereka dipihak yg benar....
sungguh kejam nampaknya... zalim..."
ku menamatkan kalam ku....

*tiada kene mengena antara hidup dan mati


___________________________________


Dimana iktibarnya akhiii sekalian...
kita semua sedar pada ayat :
demi masa (1) sungguh, manusia berada dlm kerugian (2) kecuali, orang2 yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasiahati untuk kebenaran dan saling menasihati dengan kesabaran (3) al-asr


sudahkah kita beriman??
sedikit tercabar ana bila ada adik dari sekolah lama dulu mengadu bahawa azhari tidak menepati masa....

benar atau tidak??
semua jawapan atas kalian....


cukup..
cukup....
cukup.....
dan cukuplah memberi alasan....


antum semua memang suka memberi alasan, sedangkan setiap alasan antum tak pernah selesai...
bila dikata " orang yg CERDIK mencari jalan, org yg BODOH mencari alasan"
melenting habis, kononnya marah, sedangkan orang keliling marah tak nampak...
rasul pun marah.... sama telahlah Allah....

sungguh ZALIM kalian bila menguruskan masa....

antum menjadi fitnah kepada semua azhari... masya Allah, nauzubillah...

sama2 kita tenung2 diri masing2... harap2 lepas ni prgram buat la ikut masa.....
apa salahnya andai kita buat ikut masa yg telah kita tetapkan... berhentilah kalian dari membuat pembohongan...... sama2 muhasabah....

jika buka sekarang bila lagi antum semua nak mulakan perubahan tersebuat...
kita boleh berubah dengan mudah bila diri sedia ditarbiyyah dan mentarbiyyah....



...:: jana jenerasi pemberi jalan, bukan jenerasi pemberi lalang ::...



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..:: Jom Kongsi ::..