mereka sahabat??

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, tak lekang bibir ini melafazkan rasa syukur yang teramat sangat buat sang pencipta yang maha agung dalam semua ciptaannya, cuba lihat pada sekeliling kita sungguh hebat, lihat pada langit yang tak bertiang, lihat pada laut yang tak melimpah ke daratan, burung yang terbang boleh bertenggek pada pokok, kalau burung selalu terbang jadi masalah juga kan??

Di awal kalam ana ini, ana nok ucapkan ribuan kemaafan buat sahabat2 ( bagi mereka yang bergelar sahabat sahaja ).. mungkin diri ini terlalu cepat terasa dan terlalu sensitif bila kepercayaan kita dipermain2kan... Insan mana rela diperbodohkan dalam hidup mereka, walaupun ana sedar diri ini tak la sehebat mereka yang hebat... tapi diri ini berharap adanya sahabat yang boleh diberi kepercayaan, boleh dikongsi rasa gembira dah sedih... ( tinggi yang diharap yang dapat hanya habuk sahaja ), mungkin diri ini tak layak terima kawan yang baik karna diri ini tak baik...

Kecewa rasanya bila kita sedar ada kawan, tapi hanya membebankan perjuangan kita... kata Pak hasan " ukhuwwah fillah adalah wasilah perjuangan "... sedih rasanya kerana tidak mampu menjadi satu juzud daripada penyambung wasilah itu... akan ku cuba untuk itu, betullah apa yang dikata muda mudi kini " dalam percintaan jangan bertepuk sebelah tangan..." ye la.... kan ukhuwwah dalam islam itu adalah satu bentuk percintaan....

sabda rasulullah :
“Tidak beriman seseorang kamu, selagi mana dia tidak mencintai sahabatnya, sebagaimana dia mencintai dirinya”

Sabda Rasulullah SAW, yang mafhumnya:
“Kamu tidak akan masuk syurga selagi mana kamu ti
dak beriman, kamu tidak akan beriman selagi mana kamu tidak berkasih sayang…”

nah, apa hendak dikata lagi??

Allah ada berfirman :

“Sesungguhnya orang yang beriman itu bersaudara…” Surah Al-Hujurat ayat 10.


gambar sekadar tatapan..


Ya akhiii, kenapa harus mempermain2 seseorang yang sedia percaya dengan kita... apakah tindakan kita tersebut wajar?? tepuk dada tanya iman...

Adanya ramai teman tapi satu pun tak dapat nok percaya apa faedahnya....

cuba la antum bayangkan.....

dari jauh antum datang ke umoh mereka untuk suatu program yang kawan antum rancang, pastu tak jadi..... pastu buat senyap je.... tak bagi tau sepatah pun yang bahawa prgram tersebut batal... masing2 buat macam tak bersalah je.... ya Allah geram nya rase..........
dalam masa yang sama antum ada kerja lain yang terpaksa dikorbankan ( ini semua atas gara2 nama sahabat ).... kene balik semula kat rumah asal ( bayangkan rumah antum dekat KL dan kawan antum di Trg jaraknya), ye la... kerja tu pentig juga.... tak reti ke mereka?? apa rasa antum masa tu??
gugur habis rasanya... takyah ada kawan pun takpo....
sendiri punya jawapan la.......

Apa2 bagi mereka yang ada kawan tu, hargai la mereka semasa masih ada disisi...
karna banyak manusia menangisi apabila apa yang mereka sayangi talah tiada... apa yang ada di tepi tak pernah ambik tahu..

contoh yang paling mudah, apabila antum jauh dari keluarga, dengan berada disamping mereka... kan ada beza tu..... masa dekat buat tak layan je....
bila jauh tiap2 hari talefon.... ya akhiii...


maaf kalau kalam diatas bersadur hawa nafsu dan tekanan, sekadar luahan rasa....
tapi diharap dapat diambil iktibar dari apa yang dikongsi buat kali ini...

wa Allahu A'lam...


...:: Sahabat yang berjaya menghayati keimanan inilah sahabat yang terindah ::....


fatwa2 penting ramadhan...


Assalamualaikum...

Pertama2 dan selama2nya kita panjatkan rasa kesyukuran kepada Allah tuhan pencipta sekalian alam, pejam celik... pejam celik... dah masuk hari ke-4 ramadhan, tertanya2 diri ini, apalah amalan yang ku lakukan dalam memastikan ramdhan kali ini tidak berlalu dengan sia2... sama2 kita muhasabah dan islah ( baiki ) diri kita dari hari ke hari dalam membentuk muslum sejati dan utuh jiwanya.... Mari kita lihat fatwa2 yang berkaitan dengan bulan mulia ini, dalam membantu diri kita untuk operasi meningkatkan amal ibadat dibulan mulia ini, insya Allah...

A. FATWA RASULULLAH SHALLALLAHU IALAIHI WASALLAM SEKITAR PUASA :

* Seorang sahabat bertanya kepada beliau: "Wahai Rasulullah, Saya lupa sehingga makan dan minum, padahal saya sedang berpuasa." Beliau menjawab : "Allah telah memberimu makan dan minum" (HR. Abu Daud). Dan dalam riwayat Ad-Daruquthni dengan sanad shahih disebutkan
"Sempurnakan puasamu dan kamu tidak wajib mengqadhanya, sesungguhnya Allah telah memberimu makan dan minum" peristiwa itu terjadi pada hari pertama di bulan Ramadhan.

* Pernah juga beliau ditanya tentang benang putih dan hitam, jawab beliau :"Iaitu terangnya siang dan gelapnya malam." (HR. An-Nasa 'i).
"Seorang sahabat bertanya: "Saya mendapati shalat shubuh dalam keadaan junub, lalu saya berpuasa -bagaimana hukumnya-? Jawab baginda :
"Aku juga pernah mendapati Shubuh dalam keadaan junub, lantas aku berpuasa. "Ia berkata: "Engkau tidak seperti kami wahai Rasulullah, karena Allah telah mengampuni semua dosamu baik yang lalu ataupun yang mendatang. Nabi shallallahu halaihi wasallam menjawab :
"Demi Allah, sungguh aku berharap agar aku menjadi orang yang paling takut kepada Allah dan paling tahu akan sesuatu yang bisa dijadikan alat bertakwa . "(HR. Muslim).

*Beliau pernah ditanya tentang puasa di perjalanan, maka beliau menjawab :"Terserah Kamu, boleh berpuasa boleh pula berbuka "(HR. Muslim).

*Hamzah bin 'Amr pernah bertanya: "Wahai Rasulullah, saya mampu berpuasa dalam perjalanan, apakah saya berdosa?" baginda menjawab :
"Ia adalah rukhshah (keringanan) dari Allah, barangsiapa mengambilnya baik baginya dan barangsiapa lebih suka berpuasa maka ia tidak berdosa. "
(HR. Muslim).

*Sewaktu ditanya tentang mengqadha' puasa dengan tidak berturut-turut, beliau menjawab :"Hal itu kembali kepada dirimu (bergantung atas kemampuanmu), bagaimana pendapatmu jika salah seorang di antara kamu mempunyai tanggungan hutang lalu mencicilnya dengan satu dirham dua dirham, tidakkah itu merupakan bentuk pelunasan? Allah Maha Pemaaf dan Pengampun. " (HR. Ad-DaYuquthni, isnadnya hasan).

*Ketika ditanya oleh seorang wanita: "Wahai Rasulullah, ibu saya telah meninggal sedangkan ia berhutang puasa nadzar, bolehkah saya berpuasa untuknya? baginda menjawab :"Bagaimana pendapatmu jika ibumu memiliki tanggungan hutang lantas kamu lunasi, bukankah itu membuat lunas hutangnya? la berkata, 'Benar'.
Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, 'Puasalah untuk ibumu.' Hadits Muttafaq 'Alaih) (Lihat I'laarnul Muwaqqii'in 'An Rabbil 'Aalamiin, oleh Ibnul Qayyim, 4/266-267)


B. SEBAGIAN FATWA IBNU TAIMIYAH

*Beliau ditanya tentang hukum berkumur dan memasukkan air ke rongga hidung (istinsyaq), bersiwak, mencicipi makanan, muntah, keluar darah meminyaki rambut dan memakai celak bagi seseorang yang sedang berpuasa;

Jawaban beliau : "Adapun berkumur dan memasukkan air ke rongga hidung adalah disyari'atkan, hal ini sesuai dengan kesepakatan para ulama. Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan para sahabatnya juga melakukan hal itu, tetapi beliau berkata kepada Al-Laqiit bin Shabirah :
"Berlebih-lebihanlah kamu dalam menghirup air ke hidung kecuali jika kamu sedang berpuasa. " (HR. Abu Daud, At-Tirmidzi, An-Nasaa'i dan Ibnu Maajah serta dishahihkan oleh Ibnu Khuzaimah).
Nabi shallallahu 'alaihi wasallam tidak melarang istinsyaq bagi orang yang berpuasa, tetapi hanya melarang berlebih-lebihan dalam pelaksanaannya saja.
Sedangkan bersiwak adalah boleh, tetapi setelah zawal (matahari condong ke barat) kadar makruhnya diperselisihkan, ada dua pendapat dalam masalah ini dan keduanya diriwayatkan dari Imam Ahmad, namun belum ada dalil syar'i yang menunjukkan makruhnya, yang dapat menggugurkan keumuman dalil bolehnya bersiwak.
Merasa makanan hukumnya makruh jika tanpa keperluan yang memaksa, tapi tidak membatalkan puasa. Adapun jika memang sangat perlu, maka hal itu bagaikan berkumur, dan boleh hukumnya.
Adapun mengenai hukum muntah-muntah, jika memang disengaja dan dibikin-bikin maka batal puasanya, tetapi jika datang dengan sendirinya tidak membatalkan. Sedangkan memakai minyak rambut jelas tidak membatalkan puasa.
Mengenai hukum keluar darah yang tak dapat dihindari seperti darah istihadhah, luka-luka, mimisan (keluar darah dari hidung) dan lain sebagainya adalah tidak membatalkan puasa, tetapi keluarnya darah haid dan nifas membatalkan puasa sesuai dengan kesepakatan para ulama.
Adapun mengenakan celak (sipat mata) yang tembus sampai ke otak, maka Imam Ahmad dan Malik berpendapat: Hal itu membatalkan puasa, tetapi Imam Abu Hanifah dan Syafi'i berpendapat: hal itu tidak membatalkan. (Lihat Majmu' Fataawaa, oleh Ibnu Taimiyah, 25/266-267. Wallahu A 'lam.
Ibnu Taimiyah menambahkan dalam "Al-Ikhtiyaaraat": "Puasa seseorang tidak batal sebab mengenakan celak, injeksi (suntik), zat cair yang diteteskan di saluran air kencing, mengobati luka-luka yang tembus sampai ke otak dan luka tikaman yang tembus ke dalam rongga tubuh. Ini adalah pendapat sebagian ulama. (Lihat Al Ikhtiyaraatul Fiqhiyah, hlm. 108) Wallahu A 'lam ':


C, SEBAGIAN FATWA SYAIKH ABDURRAHIMAN NASIR ASSA'DI

*Beliau ditanya tentang orang yang meninggal sebelum melunaskan puasa wajibnya, bagaimana hukumnya?

Jawaban beliau: "Jika ia meninggal sebelum menqodha' puasa wajibnya, seperti orang yang meninggal dalam keadaan berhutang puasa Ramadhan, kemudian diberikan kepadanya kesihatan, namun dia belum sempat menunaikannya, maka waijb baginya memberi makan kepada satu orang miskin setiap hari sesuai dengan jumlah puasa yang ia tinggalkan. Menurut Ibnu Taimiyah, jika puasanya diwakili maka sah hukumnya, hal ini kuat sumber hukumnya.
keadaan kedua: Ia meninggal sebelum dapat nenunaikan tanggungan hutangnya seperti sakit di bulan Ramadhan dan mati di pertengahannya, sedangkan ia tidak berpuasa karena sakit tersebut atau bahkan sakitnya berlangsung terus hingga ajalnya tiba. Hal ini tidak menjadikannya wajib membayar kaffarah meskipun kematiannya setelah melalui waktu yang cukup lama, karena ia tidak melalaikannya, demikian pula ia tidak meninggalkannya kecuali adanya udzur syar'i. (Lihat Al Irsyaadu Ilaa Ma'rifatil Ahkaam, hlm. 85-86.)

Dari Aisyah radhiallahu 'anha, bahwasanya Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"Barangsiapa meninggal dunia sedangkan in punya ranggungan puasa, maka walinya boleh berpuasa menggantikannya.
"(Muttafaq 'Alaih).

Hadits ini menunjukkan anjuran berpuasa kepada orang yang masih hidup untuk si mati, dan bahwasanya jika seseorang meninggal dalam keadaan memiliki hutang puasa, maka boleh digantikan oleh walinya."
Imam Nawawi berkomentar: "Para ulama berbeza pendapat tentang mati yang memiliki tanggungan puasa wajib; seperti puasa Ramadhan, qadha' dan nadzar ataupun yang lain. Apakah wajib diqadha untuknya?
Dalam masalah ini Imam Syafi'i memiliki dua pendapat, yang paling masyhur adalah, Tidak wajib diganti puasanya, sebab puasa pengganti untuk si mati pada asalnya tidak sah. Adapun pendapat kedua, 'Disunnahkan bagi walinya untuk berpuasa sebagai pengganti bagi si mati, hingga si mati terbebas dari tanggungannya dan tidak usah membayar kaffarah (memberi makan orang miskin sesuai dengan bilangan puasa yang ditinggalkannya). Pendapat inilah yang benar dan terbaik menurut keyakinan kami. Dan pendapat inipun dibenarkan oleh para penelaah madzhab kami -yang menghimpun dan menyatukan disiplin ilmu fiqh dan hadits- berdasarkan hadits-hadits shahih diatas. (Lihat Al Majmu'atul Jalilah, hlm. 158.) Wallahu A 'lam. "


D· BEBERAPA FATWA ULAMA NEJED (ARAB SAUDI)

*Syaikh Abdullah bin Syaikh Muhammad ditanya mengenai umur di taklifkan seorang anak yang menginjak dewasa diperintah melakukan ibadah puasa?
Beliau menjawab: "Anak yang belum dewasa jika ia mampu berpuasa maka diperintah melaksanakannya, dan bila meninggalkannya diberi hukuman.

*Syaikh Hamd bin Atiq ditanya tentang seorang wanita yang mendapati darah sebelum terbenam matahari, apakah puasanya dinyatakan sah?
Beliau menjawab : "Puasanya tidak sempurna pada hari itu."

*Syaikh Abdulah bin Syaikh Muhammad ditanya mengenai orang yang makan (berbuka) di bulan Ramadhan, bagaimana hukumnya?
Beliau menjawab : "Orang yang makan di siang hari bulan Ramadhan atau minum harus diberi pelajaran (dengan hukuman) supaya insaf."

* Syaikh Abdullah Ababathin ditanya tentang orang yang berpuasa memakai wangian, bagaimana hukumnya?
Beliau menjawab : "Semua wangian yang tercium oleh orang yang sedang menunaikan ibadah puasa tidak membatalkan puasanya kecuali bau rokok, jika ia menciumnya dengan sengaja maka batallah puasanya.
Tetapi jika asap rokok masuk ke hidungnya tanpa disengaja tidak membatalkan, sebab amat sukar untuk menghindarinya. Wallahu A'lam"
selawat dan salam senantiasa dilimpahkan kepada Nabi MUhammad Shallallahu 'alaihi wa sallam, segenap keluarga dan sababatnya, amin.


Diharap dapat kita mengambil dalil2 ini sebagai hujjah kita dalam beribadat, tidaklah kita digelar pentaqlid sepanjang hayat, sekurang2nya dapat kita kata " ini ada dalil al-quran, hadis mahupun dari kalam ulama' ".



...:: taqlid dalam tauhid adalah haram, taqlid dalam fiqh adalah wajib ::....




ramadan kali ini..... 2

masjid ar-Rahman di bulan ramadhan

masjid ar-Rahman pada hari2 biasa

Assalamualaikum..

Diharap semua saudara seakidah ku dalam keadaan sihat sejahtera dan selalu dibawah naungan yang Esa, insya Allah...

Ya Allah rasa syukur yang teramat sangat apabila dapat sekali lagi bertemu dengan penghulu segala bulan ( bulan ramadhan ), dalam hati ini siapa yang tahu... rasa gembira bila melihat diri ini masih bernyawa tapi bila lihat sekeliling... ya Allah... diri yang kerdil ini masih berada dibumi kinanah rupanya... kali ini adalah kali kedua ana berpuasa jauh dari keluarga tercinta... apa tidaknya, kalau sebelum ini mak dan ayah yang mengejutkan sahur ku... kali ini ahli bait yang kejutkan ( mana nak sama... ), benarlah kata orang tua2 "jauh dimata dekat dihati". ye la... bila dah jauh baru nok ingat pada keluarga, masa jauh ni lah lafas "saya sayang mak ayah dan keluarga " mampu diucapkan, kalau mereka ada depan mata tunggu balik dari ceramah motivasi barilah boleh kata ( tu pun untuk beberapa hari ja.. ), ini tak payah disuruh masing masing2 menjadikan gambar ibu bapa mahupun keluarga sebagai tatapan tatkala mencari kekuatan dilanda kesepian dan keresahan, dan masa itulah baru ingat pada harapan keluarga sedia bergunung itu...

Masya Allah, pagi ini sungguh berbeza dengan pagi yang sebelumnya... badan terasa dingin bila kulit dilanggar angin, mungkin dah nak masuk musim sejuk kot... suasana di sini cukup jauh bezanya dengan malaysia, di sini bulan ramdhan dihayati sepenuhnya dan kebanyakan penduduk mesir yang berada tidak melepaskan peluang untuk bertabrru' ( yang untungnya kami wafisin, dapat makan free... belum mula puasa lagi dah tempah... ) mereka berebut2 dalam melakukan amal kebaikan. Kalau dalam bulan biasa empat sof, dalam bulan ramadhan penuh sampai kebelakang... bukan setakat solat terawih penuh, tapi solat fardhu lain juga turuk diambil berat... Al-quran di jadikan santapan sepanjang hari... kalau hendak bercerita tentang kehebatan sambutan ramadhan meraka disini, tulis dua hari dua malam pun tak cukup... Mereka cukup berbangga dapat bertemu dengan bulan ramadhan, bukan sekadar berbangga sahaja tapi mereka sertakan sekali dengan melipat gandakan amal kabajikan mereka... ( ana kata macam ni sebab di Malaysia pun bangga dapat bertemu ramadhan tapi perangai sama je... itu bagi yang sama, ada yang lagi teruk dari bulan puasa pun ada... nauzubillah... )

bersama rakan dari sabah (exco dpmd)

Cerita lucu di waktu sahur :

pagi tadi ahli bait ana kejutkan ana dengan nada yang cukup tergesa2
"fahim, fahim, bangun dah lewat...."
ana pun cepat2 tengok jam pada handset... masya Allah dah pukul 3.40pg... ada 10 minit lagi... waktu subuh 3.50 pagi...
cepat2 kami pergi ruang tamu untuk menjamu santapan sahur kami... masing2 dengan wajah yang cemas takut tak sempat makan sahur... rasa syukur yang amat sangat bila selesai makan, azan tidak lagi dilaungkan... Yang menjadi tanda tanyanya, sekarang sudah pukul 4.00 pagi...

Di kembalikan alqisah sebelah malamnya....
Kami sudah bergaduh mengenai pertukaran waktu sebanyak 1 jam, tapi kami tak dapat pastikan secara tepat, bertambah atau berkurang 1 jam... masing2 dengan pendapat masing2, ada yang berpegang teguh dengan mengatakan jam pada handsetnya bertukar mengikut jam semasa... ada yang kata jamnya baru ditukar oleh kawanya... disebabkan ramai yang berkata jam handset betul, jadi ahli bait ana yang behujah pakai jam yang baru diputar itu syahid... malam itu kami sepakat dengan kebenaran pada jam handset saja... nak telifon abang2 takut dah tidur sebab isu dibincangkan dalam pukul 1 pagi...

Jadi pagi ini ana ambil jalan telifon abang ana di kaherah, apa yang dia bagi tau " ni tengoh tidur ni... awal lagi la... baru pukul 3 pagi... jam kene tolak 1 jam" tertawa kecil la dibuatnya... apa tidaknya masing2 dah kecuh di awal pagi karna salah jam.... kami bersahur awal saatu jam... itu la, lain kali berhati2... Ana pun cepat2 telifon kawan dari sabah untuk membetulkan keadan, sebab semalam salah seorang dari mereka ada berkunjung ke rumah kami, tak sangka mereka pun sama juga... bersahur awal....

Ini baru kisah di pembukaan ramadhan, tak tengok akhir ramdhan lagi.... insya Allah kalau ada kesempatan akan diceritakan kemudian... bi iznillah.. amin..

wa Allahu a'lam....


...:: biar ramadhan kali ini lebih baik dari tahun2 belumya ::...


ramadan kali ini...


Assalamualaikum...
Alhamdulillah, gembira hati ini bila dapat bertemu lagi dengan bulan ramadan buat sekalian kalinya... bulan barokah dan bulan marfiroh...

Firman Allah taala dalam Al-quran yang bermaksud :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

"Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan atas kamu sekalian puasa, sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu sekalian bertaqwa "( QS Al-Baqarah : 183 ).


Ayat diatas menunjukkan akan satu perintah daripada Allah kepada hambanya agar menunaikan puasa di bulan ramdan. Apa yang hendak dipertikaikan lagi, puasa adalah satu madrosah kepada umat Islam dalam mendidik diri menjadi insan yang berdisiplin dalam meningkatkan nilai ibadah kepada Allah s.w.t. janganlah kita biarkan ramadan kali ini berlalu dengan lambaian syahdu karna kurangnya amal kita pada bulan ini... nauzubillah..


Gembira sekali hati ini karna Allah masih memberi peluang kepada diri ini untuk menghirup nafas buat sekalian kalinya di bulan mulia ini... sama2 kita tingkatkan amal kita ya akhiii....

jangan kita jadikan puasa sebagai alasan untuk melewatkan solat,

jangan kita jadikan puasa alasan untuk kita tidak membaca Al-quran,

jangan kita jadikan alasan untuk tidak tolong ibu bapa di rumah,

jangan kita jadikan puasa sebagai alasan untuk kita mandi lama2...


Ya akhiii, sesungguhnya orang yang banyak alasanya adalah ahli neraka, kenapa kita tak ambik langkah positif dengan meninggalkan sikap buruk ini... ayuh kita sama2 buat anjakan paradikma.... bulan yg mulia ini hanya datang sekali pada setiap tahun Islam dan kita belum pasti akan bertemu lagi di bulan yang akan datang, jadi jangan kita biarkan ia berlalu pergi dengan sia2...


Banyak hadis nabi s.w.a yang menunjukkan kelebihan bulan mulia ini..


1. Artinya : Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra: Bahwa sesungguhnya Rasulullah saw. pernah bersabda : Ketika datang bulan Ramadhan: Sungguh telah datang kepadamu bulan yang penuh berkat, diwajibkan atas kamu untuk puasa, dalam bulan ini pintu Jannah dibuka, pintu Neraka ditutup, Setan- Setan dibelenggu. Dalam bulan ini ada suatu malam yang nilanya sama dengan seribu bulan, maka barangsiapa diharamkan kebaikannya ( tidak beramal baik didalamnya), sungguh telah diharamkan (tidak mendapat kebaikan di bulan lain seperti di bulan ini). ( HR. Ahmad, Nasai dan Baihaqy. Hadits Shahih Ligwahairihi).


2. "Diriwayatkan dari Urfujah, ia berkata : Aku berada di tempat 'Uqbah bin Furqad, maka masuklah ke tempat kami seorang dari Sahabat Nabi saw. ketika Utbah melihatnya ia merasa takut padanya, maka ia diam. Ia berkata: maka ia menerangkan tentang puasa Ramadhan ia berkata : Saya telah mendengar Rasulullah saw bersabda tentang bulan Ramadhan: Di bulan Ramadhan ditutup seluruh pintu Neraka, dibuka seluruh pintu Jannah, dan dalam bulan ini Setan dibelenggu. Selanjutnya ia berkata : Dan dalam bulan ini ada malaikat yang selalu menyeru : Wahai orang yang selalu mencari/ beramal kebaikan bergembiralah anda, dan wahai orang-orang yang mencari/berbuat kejelekan berhentilah ( dari perbuatan jahat) . Seruan ini terus didengungkan sampai akhir bulan Ramadhan." (Riwayat Ahmad dan Nasai )



3. " Diriwayatkan dari Abi Hurairah ra. Sesungguhnya Nabi saw. telah bersabda : Shalat Lima waktu, Shalat Jum'at sampai Shalat Jum'at berikutnya, puasa Ramadhan sampai puasa Ramadhan berikutnya, adalah menutup dosa-dosa (kecil) yang diperbuat diantara keduanya, bila dosa-dosa besar dijauhi." ( H.R.Muslim)


4. "Diriwayatkan dari Abdullah bin Amru, bahwa sesungguhnya Nabi saw. telah bersabda: Puasa dan Qur'an itu memintakan syafa’at seseorang hamba di hari

Kiamat nanti. puasa berkata : Wahai Rabbku,aku telah mencegah dia memakan makanan dan menyalurkan syahwatnya di siang hari, maka berilah aku hak untuk memintakan syafa'at baginya. Dan berkata pula AL-Qur'an : Wahai Rabbku aku telah mencegah dia tidur di malam hari ( karena membacaku ), maka berilah aku hak untuk memintakan syafaat baginya. Maka keduanya diberi hak untuk memmintakan syafaat." ( H.R. Ahmad, Hadits Hasan).


5. "Diriwayatkan dari Sahal bin Sa'ad : Sesungguhnya Nabi saw telah bersabda : bahwa sesungguhnya bagi Jannah itu ada sebuah pintu yang disebut " Rayyaan".

Pada hari kiamat dikatakan : Dimana orang yang puasa? ( untuk masuk Jannah melalui pintu itu), jika yang terakhir diantara mereka sudah memasuki pintu itu, maka ditutuplah pintu itu." (HR. Bukhary Muslim).


6. Rasulullah saw. bersabda : Barangsiapa puasa Ramadhan karena beriman dan ikhlas, maka diampuni dosanya yang telah lalu dan yang sekarang ( HR.Bukhary/Muslim).


Sungguh banyak hadis dan ayat Al-quran yang menunjukkan kelebihan bulan ramadan, adakah kita tidak percaya??? jangan kita tergolong dalam golongan yang merugi di akhirat.... nauzubillah...

Sama2 tingkatkan amal kita...

wa Allahu a'lam..

...:: kita beramal hari ini untuk hari esok yang belum pasti ::...



kelebihan di sebalik bismillah..


 

BISMILLAH adalah sebutan/nama singkat dari lafaz "BISMILLAHIR ROHMAANIR
ROHIIM" yang bermaksud "Dengan nama ALLAH Ya ng Maha Pengasih lagi Maha
Penyayang."


KELEBIHAN-KELEBIHAN BISMILLAH

1.. Ya ng pertama ditulis Qalam adalah BISMILLAH. Maka apabila kamu menulis
sesuatu, maka tulislah BISMILLAH pada awalnya kerana BISMILLAH tertulis
pada setiap wahyu yang Allah turunkan kepada Jibrail.

2. "BISMILLAH untukmu dan umahmu, suruhlah mereka apabila memohon sesuatu
dengan BISMILLAH. Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejak
BISMILLAH diturunkan kepada Adam.." (Hadith Qudsi)

3. Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke arah
barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang
dan terlempar semua syaitan.

4. Demi Allah dan keagunganNya, tidaklah BISMILLAH itu dibacakan pada
orang sakit melainkan menjadi ubat untuknya dan tidaklah BISMILLAH
dibacakan di atas sesuatu melainkan Allah beri berkat ke atasnya..

5. Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid, maka bacalah
BISMILLAH setiap kali memulakan sesuatu perkara yang baik.

6. Jumlah huruf dalam BSMILLAH ada 19 huruf dan malaikat penjaga neraka
ada 19 ( <QS.AL Muddatsir:30).Ibnu Mas ' ud berkata:
"Sesiapa yang ingin Allah selamatkan dari 19 malaikat neraka maka bacalah
BISMILLAH 19 kali setiap hari."

7. Tiap huruf BISMILLAH ada JUNNAH (penjaga/khadam) hingga tiap huruf
berkata, "Siapa yang membaca BISMILLAH maka kamilah kekuatannya dan
kamilah kehebatannya."

8.. Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH nescaya Allah akan
mengangkat namanya di syurga yang sangat tinggi dan diampunkan segala
dosa kedua orang tuanya..

9. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH maka akan bertasbihlah segala
gunung kepadanya.

10. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21 kali ketika hendak
tidur, maka akan terpelihara dari gangguan syaitan, kecurian dan
kebakaran, maut mendadak dan bala.

11. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 50 kali di hadapan orang
yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah
keberanian dan kehebatan kepada si pembaca.


 

Kisah CAWAN







Kisah ini merupakan satu teladan kepada kita semua tentang kenapa selama ini kita sering ditimpa dugaan yang adakalanya sukar untuk kita tanggung dan terlalu menyakitkan.

Sepasang datuk dan nenek pergi belanja di sebuah kedai cenderamata untuk mencari hadiah buat cucu mereka. Kemudian mata mereka tertuju kepada cawan yang cantik. "Lihat cawan itu," kata si nenek kepada suaminya. "Kau betul, inilah cangkir tercantik yang pe nah aku lihat," ujar si datuk. Pada ketika mereka mendekati cawan itu, tiba-tiba cangkir yang dimaksud berbicara,

"Terima kasih untuk perhatian anda, perlu diketahui bahwa aku dulunya tidak cantik. Sebelum menjadi cawan yang dikagumi, aku hanyalah selonggok tanah liat yang tidak berguna. Namun suatu hari ada seorang penjunan dengan tangan kotor melempar aku ke sebuah roda berputar. Kemudian ia mulai memutar-mutar aku hingga aku merasa pening. Stop ! Stop ! Aku berteriak. Tetapi orang itu berkata, 'Belum !' Lalu ia mulai menyodok dan meninju aku berulang-ulang. Stop! Stop ! teriakku lagi. Tapi orang ini masih saja meninjuku, tanpa menghiraukan teriakanku. Bahkan lebih buruk lagi ia memasukkan aku ke dalam api. Panas! Panas ! Teriakku dengan kuat. Stop ! Cukup ! Teriakku lagi.Tapi orang ini berkata, 'Belum !' Akhirnya ia mengangkat aku dari api itu dan membiarkan aku sampai sejuk. Aku fikir, selesailah penderitaanku. Oh ternyata belum. Setelah sejuk aku diberikan kepada seorang wanita muda dan ia mulai mewarnai aku. Asapnya begitu memualkan. Stop ! Stop ! Aku berteriak. Wanita itu berkata, ' Belum !' Lalu ia memberikan aku kepada seorang lelaki dan ia memasukkan aku sekali lagi ke api yang lebih panas dari sebelumnya ! Tolong ! Hentikan penyiksaan ini ! Sambil menangis aku berteriak sekuat-kuatnya.Tapi orang ini tidak peduli dengan teriakanku. Ia terus membakarku. Setelah puas "menyiksaku" kini aku dibiarkan sejuk. Setelah benar-benar sejuk seorang wanita cantik mengangkatku dan menempatkan aku dekat kaca. Aku melihat diriku.Aku terkejut sekali. Aku hampir tidak percaya, kerana di hadapanku berdiri sebuah cawan yang begitu cantik. Semua kesakitan dan penderitaanku yang lalu menjadi sirna tatkala kulihat diriku." Datuk dan nenek itu terdiam membisu. Lalu diceritakan kisah itu kepada cucunya.

Pengajaran:

Seperti inilah kehidupan membentuk kita. Dalam perjalanan hidup akan banyak kita temui keadaan yang tidak menyenangkan, sakit, penuh penderitaan, dan banyak air mata. Tetapi inilah satu-satunya cara untuk mengubah kita supaya menjadi 'cantik'.

Jangan lupa bahawa cobaan yang kita alami tidak akan melebihi kekuatan kita. Ertinya tidak ada alasan untuk tergoda dan jatuh dalam dosa apabila anda sedang menghadapi ujian hidup, jangan kecil hati, kerana Tuhan sedang membentuk anda. Bentukan-bentukan ini memang menyakitkan tetapi setelah semua proses itu selesai. Anda akan melihat betapa cantiknya Tuhan membentuk anda untuk kehidupan yang lebih baik dan bermakna di hari kemudian dan hari pembalasan(akhirat).

WAllahu a'lam





tahniah buat teman2....



Assalamualaikum..

Alhamdulillah ku panjatkan rasa kesyukuran yang tidak terhingga buat tuhan pencipta sekalian alam, malu rasa diri ini untuk menerima pemberian dari nya... Apa tidaknya, kalau dinilai dan dibanding rahmat yang dikurniakan atas diri in,i denagn apa yang telah ku hulurkan pada nya hanyalah ibadah yang tak seberapa... ya akhiii.... bersyukurkah kita??]

Tahniah ana ucapkan kepada semua Azhari2 yang telah berjaya mendapat natijah untuk sesi 2008/2009, tahniah buat kawan2 kat kaherah yang dapat jayid tu.... tak lupa buat yang dapat jayid tertinggi... dan tak lupa buat rakan2 seperjuangan di bumi dumyat... bagi yang tak dapat naik tahun tu diharap bersabar, bila difikir, ada benarnya kata seorang ustaz "di Mesir kita tak dapat nak mengangar mahupun menduga, lepas usaha tawakkal sungguh2 dan jangan lupa perbanyakkan ingat Allah... kalu kita di takdirkan mengulang pun, angaplah diri kita masih belum bersedia dan perlukan peningkatan untuk menjadi pemegang tampuk ulama"

Alhamdulillah... bunyi khabar2 angin kata ramai yang dapat naik tahun, boleh la 2... katanya Azhar sekarang ni dalam proses naik taraf dalam mengeluarkan ilmuan2 yang mantap2 dan hebat2, insya Allah.... Jadi harapan kami pada orang kampung dan penduduk malaysia sudi memahami manhaj yang perlu kami hadapi di sini... ye la.. jangan kata kami tak pergi kuliah la... malas la... apa2 yang negatif... tak patut la kalau tuduh kami begitu, kadang2 ada mahasiswa yang tak tidur malam hanya semata ulang kaji tapi dapat natijah manqul, maqulain, maqbul je... begitulah asam garam di sini... Apabila dah dapat keputusan je... redho adalah ubat dan penawar yang paling mustajab... mungkin disana ada ujian dari Allah untuk kita... beruntunglah kita jika mampu mengawalnya menjadi salah satu dari cabang2 ibadat... insya Allah...

Rasa berat diri ini bila dengar keputusan dari ahli bait... malish... harap bersabar... kelmari, bila ada je kawan dari bumi dumyat bagi tau dah keluar natijah, hati ni rasa macam2... tak tau nok cakap macam mana... terus telifon alhi bait.. bila ye lafaz " Alhamdillah... " terubat segala... tahun ini telah berakhir dan ianya hanya satu sejarah buat diri ini... Tahun depan dalam harapan, akan ku teruskan perjuangan hingga ke akhir hayat... biiznillah... sama2 kita doakan untuk kejayaan kita... amin...

kata hukama' : " menuntut ilmu dari buaian hingga ke liang lahat"

Marilah sama2 kita teruskan perjuangan, jangan karna kejayaan kita jadi riak, dan jangan karna kita gagal kita berputus asa...

...:: Allah tak bagi semua apa yang kita mahu, tapi Allah bagi apa yang kita semua perlu ::...





kalau ini salah ku....


Assalamualaikum...

Alhamdulillah, bersyukur kita dengan limpah dan inayahnya dapat ana mengarang pada malam ini... kadang2 mood menulis lari dari jasad, menyebabkan diri ini hilang semangat... nauzubillah...

Apa pun, kali ini ana bukanlah ingin mengarang panjang2, ye la... dalam mood marah lagi ni... apa tidaknya.. kenapa kita terlalu cepat menghukum?? bagi ana satu kesilapan yang cukup besar apabila kebanyakan kita terlalu cepat menghukum, bila mata mengatakan tidak elok... maka cepat2 mereka mengeluarkan pandangan yang semta2 bersandarkan hawa nafsu sahaja...

Apakah salahnya jika kita menilai dengan teliti dan memberi nasihat pada mereka, dan tanyalah mereka... kenapa mengambil tindakan sedemikian... mungkin di sana terdapat 1001 kebaikan yang boleh kita cipta bersama... kadang2 persahabatan yang terjaling sekian lama boleh longgar dan putus dek karna cepat menghukum dan tidak puas hati... ya akhiii...

Adakah tindakan kita betul?? tepuk dada tanya iman... jangan karna sikap kita, ukuwwah yang sepatutnya kukuh menjadi sebaliknya... adakah itu tuntutan agama kita... sudah tentu tidak ya akhiii...

Ana mohon ribuan kemaafan seandainya kesilapan yang berlaku atas lemahnya diri ini... siapa daku, hanya diciptakan dari segumpal darah, sama seperti kalian.. kadang2 diri ini memerlukan sedikit sokongan dan nasihat dari kalian, ku mohon tunjuk ajar dari insan yang bernama manusia.... maalish ya akhiii..

...:: bila nafsu menjadi menguasai diri, fasad menguasai kalam ::...

tahalluf siasi...


Assalamualaikum...

Bersyukur kita kehadrad Ilahi karna dengan limbah dan inayahnya kita masih diberi kesempatan untuk menyedut nafas buat sekelian kalinya... Setinggi kesyukuran atas 2 nikmat yang cukup besar dikurniakan kepada kita iaitu nikmat iman dan nikmat Islam, subahanaAllah... Sungguh bertuah kita jika dikaji dan dilihat akan kehebatan agama yang sedia kita bernaung ini, apa tidaknya, semua sudut diambil berat dan diberi penekanan...

Tidaklah layak diri ini ingin berceloteh mengenai tahlus siasi ( ejaan pun tak pasti betol ke tak.. kalau ada komen boleh bagi.. ), tapi ingin sekali ana berkongsi sedikit dengan pembaca sekalian... sekadar berkongsi apa yang tahu...

Selepas selesai solat Magrib di rumah BKAN Terengganu di Hayyu Asyir... malam ini diadakan usrah ( muzakarah berkelompok / MB ) secara gabungan denagn semua MB2 dari semua peringkat... pengisian yang dibuat ialah perbentangan kertas kerja oleh alfadil ustaz Ahmad Najhi, seorang penuntut di bumi syubro, berasal dari kedah... pembentangan yang dibuat cukup baik dan mantop..

Antara apa yang ana dapat katakan yang tahlus siasi ini adalah satu bentuk perjanjian antara 2 pihak, kata ustaz Najhi "tahlus siasi ini wujud hatta dalam uerusan rumah tangga, apa tidaknya.. apabila isteri merajuk maka suami akan main peranan, begitulah sebaliknya.."

Tak dapat ana menjelaskan secara terperinci lagi, dek karna diri ini masih kosong dengan penjelasan dan masih lagi menuntut kepada penjelasan, ye la... pembentangan yang hanya memakan masa tak sampai 1jam, tak mungkin mampu merungkai semua mengenai tahlus siasi yang pada pandangan ana suatu perbentangan yang memerlukan perbahasan yang cukup luas skopnya..

Ya akhiii, dapat banyak2 kena amal banyak2 la...
perumpamaan yang cukup mudah, apabila kita dihidangkan denagn 1set hidangan adakah kita akan kenyang tanpa menyentuh dan menyantapnya... salam beramal...

Kalaulah Islam dibentuk melalui logik akal maka khuof akan disapu di bahagian bawah, dah bagi mengrod kata2 sesetengah pihak yang menyatakan yang bahawa politik harus dipisahkan dari akademik maka silaplah mereka, kerana nescaya solat berjamaah itu didirikan tanpa imam, karna disana adalah satu bentuk polilitik dalam ibadah... dan politik selama2nya takkan mampu dipisahkan dengan kehidupan kita... fikir2kanlah ya akhiii...


...:: Ilmu tanpa amal umpama pokok tanpa buah::...

syukron awie....


Assalamualaikum...

Alhamdulillah.... setinggi kesyukuran ku panjatkan buat sang pencipta agung Allah S.W.T... salawat dah salam buat junjungan mulia nabi Muhammad S.W.A serta keluarga dan para sahabat baginda sekalian. sungguh hebat dan penuh kebesaran pada setiap ciptaan...

Pada antri ini, ana ucapkan syukron awi2 li akh wais (terima kasih banyak2 kat wais) kerana sudi mengunjungi kami di tanah jajahan Dumyat... dalam masa yang agak lama (1 mggu gak, tak pernah ada sebelum ini, rekod pertama...). Ana nok mintak maaf banyak2, mana tahu sepanjang tinggal di rumah kami ada tersilap kata mahupun ada gerakgeri yang tidak menyenangkan hati anta... kami hanya selaku manusia biasa yang sudah tentu takkan dapat lari dari kesilapan...

Kami ( termasuk ahli bait sekali la ni..), mintak maaf banyak2 sebab banyak duduk di rumah daripada keluar bersiar2 ( walaupun sepagi hilang dilitupi selimut, habit yang patut ditinggalkan.. ), dalam waktu anta mari tu banyak program... tak sempat nak mandi pantai waktu pagi... lain kali la ye...

Sungguh seronok bila ada kawan mari ziarah kita, tapi berharap mereka berziarah atas nama sahabat bukan sebagai tamu kehormat... ye la... kebanyakan dari sahabat2 kita mahu mari rumah kita nok jadi raja, mana boleh macam tu... kalau seminit dua tak menjadi masalah, tapi nak duduk berhari2... ( bunyi macam tak mau ajak mai je kan?? ) kalam ini ku lontar atas dasar rasa cinta sesama sahabat seperjuangan sekalian... kebanyakan kita lupa akan besarnya nilai sebuah ukhuwwah, ada seorang ulama gerakan ada berkata ukhuwwah antara sahabat adalah lebih utuh dari ikatan kekeluargaan... ( sama2 kita nilai kebenaran kata2 tersebut.. )

Ziarah adalah suatu yang dituntut dalam Islam, karna disana ada beribu kebaikan sebagaimana yang dinyatakan dalam satu hadis yang berbunyi ( lupa lak... ), mafhumya : kunjung mengunjug - mengunjunglah kamu ke rumah sahabat2 mu, karna bersama kunjungan tersebut ada rahmat.. insya Allah...

wa Allahu a'lam..

buatlah yang terbaik.....


Assalamualaikum....

Alhamdulillah, bersyukur kita ke hadrad Allah S.W.T atasan kurnia nya dan nikmatnya keatas setiap hamba2 nya.... dan setiap dari kita mendapat kadar ujian yang berbeza2 mengikut apa yang telah termaktub di luh manfuz sejak azali lagi..... dan ingatlah ya akhiii... dengan ujian itulah membuktikan kasihnya Allah kepada kita... masya Allah, hebat sungguh Allah...

Saselesai sudah MAT DPM Dumyat tahun ini.... tahniah diucapkan kepada AJKT 2008/2009 atas kejayaan menyelesaikan tugas yang diamanahkan walaupun hakikatnya perjuangan dalam Islam tak pernah selesai dan terhenti... kita hanya rantaian yang menyambung, jangan biarkan rantai ini putus dan kita menjadi penghujung kepada rantai perjuangan tersebut... nauzubillah... Alhamdulillah dan seribu kesyukuran kehadrad yang Esa kerana telah memilih dari kalangan hambanya untuk mentadbir bumi Dumyat ini dengan terlantiknya AJKT 2009/2010 .. tahniah sekali lagi... walaupun pada zahirnya kita hanya melihat tangan2 makhluk yang mencalon, menanda, membuang undi, dan banyak lagi... tapi seadarlah di sebalik tangan2 tersebut terdapat satu kuasa yang sangat kuat, yang telah menentukan yang si fulan bin si fulan sebagai AJKT tahun ini.... Jadi kita selaku hamba yang sememangnya diciptakan sebagai sebaik2 umat haruslah sedar akan hakikat ketentuan tersebut...

Bagaimana cara kita membuktikan kita menerima?? wajarlah kita berlapang dada dengan segala teguran dari ahli, kerana tanpa ahli maka tak ada erti AJKT itu... jadi bergerak seirin itu lebih baik.... dan lakukanlah sesuatu secara istiqomah, ya akhiii... selaku daie wajarlah kita menjadi suri teladan yang utama, ingin ana membawa sebuah cerita yang menjukkan pentingnya suri teladan....

Dalam sebauh kampung ada seorang khotib khutbah jumaat yang sangat dihormati dan disanjungi... apa yang hebatnya khotib ini adalah apa bila beliau membacakan khutbah pada hari jumaat, makmum akan menuruti apa yang dianjurkan oleh beliau... pada suatu hari, ada seorang pemuda 2, mintak khotib membaca khutebah mengenai sedekah, pada hari jumaat tersebut pemuda tersebut menanti2 kehadiran khotib tapi tidak juga hadir... selama 3minggu pemuda tersebut menanti, akhirnya.. khotib tersebut membaca khutbah yang bertajuk "marilah bersedekah", pemuda tersebut bertanya kepada khotib, kenapa beliau menghilangkan diri selama 3minggu, khotib itu berkata "aku datang dari keluarga yang susah, jadi aku tepaksa berkerja keras untuk mencari wang, dengan wang tersebut membolehkan aku bersedekah... Dari cerita ni, nampaklah kita bahawa suri teladan adalah tunggak utama yang perlu diambil berat oleh setiap kepimpina yang terpundak atas setiap insan yang bernama manusia...

Bukan diri ingin menunjuk hebat.. tapi sekadar berkongsi dan menasihati agar hasil yang kita dapat itu lebih baik dari sebelumnya...


...:: kebanyakan yang indah itu tapaknya keperitan ::...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..:: Jom Kongsi ::..