ramadan kali ini..... 2

masjid ar-Rahman di bulan ramadhan

masjid ar-Rahman pada hari2 biasa

Assalamualaikum..

Diharap semua saudara seakidah ku dalam keadaan sihat sejahtera dan selalu dibawah naungan yang Esa, insya Allah...

Ya Allah rasa syukur yang teramat sangat apabila dapat sekali lagi bertemu dengan penghulu segala bulan ( bulan ramadhan ), dalam hati ini siapa yang tahu... rasa gembira bila melihat diri ini masih bernyawa tapi bila lihat sekeliling... ya Allah... diri yang kerdil ini masih berada dibumi kinanah rupanya... kali ini adalah kali kedua ana berpuasa jauh dari keluarga tercinta... apa tidaknya, kalau sebelum ini mak dan ayah yang mengejutkan sahur ku... kali ini ahli bait yang kejutkan ( mana nak sama... ), benarlah kata orang tua2 "jauh dimata dekat dihati". ye la... bila dah jauh baru nok ingat pada keluarga, masa jauh ni lah lafas "saya sayang mak ayah dan keluarga " mampu diucapkan, kalau mereka ada depan mata tunggu balik dari ceramah motivasi barilah boleh kata ( tu pun untuk beberapa hari ja.. ), ini tak payah disuruh masing masing2 menjadikan gambar ibu bapa mahupun keluarga sebagai tatapan tatkala mencari kekuatan dilanda kesepian dan keresahan, dan masa itulah baru ingat pada harapan keluarga sedia bergunung itu...

Masya Allah, pagi ini sungguh berbeza dengan pagi yang sebelumnya... badan terasa dingin bila kulit dilanggar angin, mungkin dah nak masuk musim sejuk kot... suasana di sini cukup jauh bezanya dengan malaysia, di sini bulan ramdhan dihayati sepenuhnya dan kebanyakan penduduk mesir yang berada tidak melepaskan peluang untuk bertabrru' ( yang untungnya kami wafisin, dapat makan free... belum mula puasa lagi dah tempah... ) mereka berebut2 dalam melakukan amal kebaikan. Kalau dalam bulan biasa empat sof, dalam bulan ramadhan penuh sampai kebelakang... bukan setakat solat terawih penuh, tapi solat fardhu lain juga turuk diambil berat... Al-quran di jadikan santapan sepanjang hari... kalau hendak bercerita tentang kehebatan sambutan ramadhan meraka disini, tulis dua hari dua malam pun tak cukup... Mereka cukup berbangga dapat bertemu dengan bulan ramadhan, bukan sekadar berbangga sahaja tapi mereka sertakan sekali dengan melipat gandakan amal kabajikan mereka... ( ana kata macam ni sebab di Malaysia pun bangga dapat bertemu ramadhan tapi perangai sama je... itu bagi yang sama, ada yang lagi teruk dari bulan puasa pun ada... nauzubillah... )

bersama rakan dari sabah (exco dpmd)

Cerita lucu di waktu sahur :

pagi tadi ahli bait ana kejutkan ana dengan nada yang cukup tergesa2
"fahim, fahim, bangun dah lewat...."
ana pun cepat2 tengok jam pada handset... masya Allah dah pukul 3.40pg... ada 10 minit lagi... waktu subuh 3.50 pagi...
cepat2 kami pergi ruang tamu untuk menjamu santapan sahur kami... masing2 dengan wajah yang cemas takut tak sempat makan sahur... rasa syukur yang amat sangat bila selesai makan, azan tidak lagi dilaungkan... Yang menjadi tanda tanyanya, sekarang sudah pukul 4.00 pagi...

Di kembalikan alqisah sebelah malamnya....
Kami sudah bergaduh mengenai pertukaran waktu sebanyak 1 jam, tapi kami tak dapat pastikan secara tepat, bertambah atau berkurang 1 jam... masing2 dengan pendapat masing2, ada yang berpegang teguh dengan mengatakan jam pada handsetnya bertukar mengikut jam semasa... ada yang kata jamnya baru ditukar oleh kawanya... disebabkan ramai yang berkata jam handset betul, jadi ahli bait ana yang behujah pakai jam yang baru diputar itu syahid... malam itu kami sepakat dengan kebenaran pada jam handset saja... nak telifon abang2 takut dah tidur sebab isu dibincangkan dalam pukul 1 pagi...

Jadi pagi ini ana ambil jalan telifon abang ana di kaherah, apa yang dia bagi tau " ni tengoh tidur ni... awal lagi la... baru pukul 3 pagi... jam kene tolak 1 jam" tertawa kecil la dibuatnya... apa tidaknya masing2 dah kecuh di awal pagi karna salah jam.... kami bersahur awal saatu jam... itu la, lain kali berhati2... Ana pun cepat2 telifon kawan dari sabah untuk membetulkan keadan, sebab semalam salah seorang dari mereka ada berkunjung ke rumah kami, tak sangka mereka pun sama juga... bersahur awal....

Ini baru kisah di pembukaan ramadhan, tak tengok akhir ramdhan lagi.... insya Allah kalau ada kesempatan akan diceritakan kemudian... bi iznillah.. amin..

wa Allahu a'lam....


...:: biar ramadhan kali ini lebih baik dari tahun2 belumya ::...


3 comments:

Musafir said...

Salam..hebat la ust kta ni

fahim ibnuHu said...

wasalam...
tak layak ana dengan gelaran itu selagi kitab2 arab masih diterjemah dengan bantuan kamus....

syauqi said...

RAMADHAN KAREEM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..:: Jom Kongsi ::..