Malaikat di rumah mu


Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, serta semua ulama semoga dibawah naugan Allah hendaknya... aaamin...

Alhamdulillah, baru usai berceloteh dengan ibu di kampung, terubat rasa rindu buat seisi keluarga.

Apa tidaknya, Minggu lepas ada talefon tapi dapat sembang dengan adik lelaki (Abdul Hamid) saje, sebab yang mak dan ayah menghadiri majlis peminagan seseorang, jadi sembang-sembang dengan Hamid je la, cerita pasal sekolah baru dia. Tahniah dapat sambung STPM, belajar leh bebaik.

Sedar tak sedar rupa-rupanya dah genap satu jam kami bersembang, bila jauh macam ni la jadinya, cakap lama mana pun tak rasa gundahnya, ada-ada saja isu yang dibangkitkan, masya Allah. terima kasih ibuku kerna sudi melayan kerenah anakmu ini.. syukran...

Dalam kesempatan ini ana nak bawa satu cerita untuk renungan bersama..


__________________________________


Suatu hari seorang bayi siap untuk dilahirkan ke dunia.

Dia bertanya kepada Tuhan : "Para malaikat disini mengatakan bahawa esok Engkau akan mengirimku ke dunia, tetapi bagaimana cara saya hidup disana, saya begitu kecil dan lemah"?

Dan Tuhan menjawab, "Saya telah memilih satu malaikat untukmu. Ia akan menjaga dan mengasihimu."

"Tapi disini, di dalam syurga, apa yang pernah saya lakukan hanyalah bernyanyi dan tertawa. Ini sudah cukup bagi saya untuk berbahagia."

"Malaikatmu akan bernyanyi dan tersenyum untukmu setiap hari. Dan kamu akan merasakan kehangatan cintanya dan menjadi lebih berbahagia."

"Dan bagaimana saya bisa mengerti saat orang-orang berbicara kepadaku jika saya tidak mengerti bahasa mereka ?"

"Malaikatmu akan berbicara kepadamu dengan bahasa yang paling indah yang pernah kamu dengar; dan dengan penuh kesabaran dan perhatian, dia akan mengajarkan bagaimana cara kamu berbicara."

"Dan apa yang akan saya lakukan saat saya ingin berbicara kepadaMu ?"


"Malaikatmu akan mengajarkan bagaimana cara kamu berdoa."


"Saya mendengar bahawa di Bumi banyak orang jahat. Siapa yang akan melindungi saya ?"


"Malaikatmu akan melindungimu, walaupun hal tersebut mungkin dapat mengancam jiwanya."

"Tapi, saya pasti akan merasa sedih karena tidak melihatMu lagi."

"Malaikatmu akan menceritakan padamu tentang Aku, dan akan mengajarkan bagaimana agar kamu bisa kembali kepadaKu, walaupun sesungguhnya Aku akan selalu berada di sisimu."


Saat itu Surga begitu tenangnya sehingga suara dari Bumi dapat terdengar, dan sang anak bertanya perlahan, "Tuhan, jika saya harus pergi sekarang, bisakah Kamu memberitahuku nama malaikat tersebut ?

"Kamu akan memanggil malaikatmu, Ibu."

Ingatlah selalu kasih sayang ibu, berdoalah untuknya dan cintailah dia sepanjang masa.

______________________

Sekadar renungan bersama, berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa mu...

Dalam sebuah hadith disebut:Berbuat baiklah kamu kepada kedua ibu bapa kamu, nescaya anak-anak kamu akan berbuat baik kepada kamu“.

insya Allah.


...:: berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa mu ::...


buku 2 ( Hijrah )

Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, serta semua ulama semoga dibawah naugan Allah hendaknya... aaamin...

Tajuk : Hijrah Permulaan Sebuah Kegemilangan
Pengarang : Abdul Latif Talib
Terbitan : PTS
Bil muka : 618

Alhamdulillah, walaupun kelihatan tebal di mata zahir, tapi terasa begitu nipis untuk menyingkap sirah mula sebuah permulaan kegemilangan Islam.

Anda mungkin terbiasa dengan Abu Bakar, sedangkan anda tidak kenal Abdul ka'bah.
Anda mungkin terbiasa dengan Abu Jahal dan Abu Lahab, tapi anda tidak kenal Abdul Hakam dan Abdul Uzza.
buku ini cuba mengheret anda ke dalam situasi yang cukup dengan dengan sirah rasulullah salla Allahu alaihi wasalam.

Bermula dari tahun gajah mengimbau detik kelahiran nabi Muhammad salla Allahu alaihi wasalam, sehinggalah penghijrahan Rasulullah salla Allahu alaihi wasalam bersama sahabat ke kota Yathrib ( Madinah munawarah )

Setiap cerita dikupas dengan cukup baik dan tersusun, menyebabkan para pembaca tenggelam dalam hayalan sirah rasulullah salla Allahu alaihi wasalam. Boleh dikatakan kupasan dari pengarang mengenai sirah Hijrah rasulullah dan para sahabat menjadi terlalu dekat dengan kita.
Hatta penyiksaan terhadapa para sahabat, Sumaiah dan ahli keluarga terasa begitu terkesan. Begitu kuat sekali jiwa mereka.. masya Allah...

Salah satu coretan takkala rombungan Rasulullah tiba di kota Yathrib.

______________________________________

"Utusan Allah sudah tiba !" teriak orang ramai

Ruang angkasa Kota Madinah bergema dengan suara tekbir daripada orang Islam dan tempik sorak kegembiraan daripada mereka yang bukan beragama Islam. Semua bergembira menyambut kedatangan Rasulullah salla Allahu alaihi wasalam. Seorang penyair berdiri di atas bumbung sebuah rumah lalu membaca syairnya.

Lelaki yang mulia itu berada di tengah kaum Quraisy
berpuluh tahun lamanya musim haji silih berganti
Dia menawarkan diri kepada jemaah haji
Namun tidak seorang pun sudi mendampinginya
Tatkala dia datang menemui kami di Thaibah
Dia kelihatan senang hati dan rela
Sekarang dia berhijrah ke Madinah
Dia tidak bimbang lagi perlakuan mereka yang aniaya
Dia tidak khuatir lagi perlakuan mereka yang menderhaka
Kami korbankan seluruh harta yang ada
Jiwa dan raga, bersamanya pada saat susah dan senang
Ketika perang ataupun damai
Kami musuhi mereka yang memusuhinya
Sekalipun mereka itu teman tercinta nan setia
Kami yakin Allah yang tiada Tuhan selain Dia
Dan kami yakin kitab Allah
Penuntun semua manusia...

Kemudian wanita-wanita Ansar bernasyid yang maksudnya.

Bulan purnama sedang mengambang kepada kita
Dari lembah Thaniyah Wida'
Wajiblah atas kita bersyukur
Selagi ada yang menyeru kepada jalan Allah
wahai Nabi yang diutus kepada kami
Kami membawa perintah yang pasti dijunjung.

____________________________________________


Sungguh menarik sirah rasulullah, jom hayati bersama...

Wa Allahu a’lam.


….Cuma minatku pada membaca….

Mesir nafi tunda pilihanraya parlimen


Perdebatan tarikh pilihanraya di kalangan masyarakat Mesir

Seorang wakil dalam Majlis Tertinggi Angkatan Tentera menyatakan bahawa pilihanraya parlimen Mesir akan berlangsung pada waktu yang telah dijadualkan, iaitu pada September ini.

Sedemikian itu menjawab kenyataan dari Timbalan Perdana Menteri Mesir, Yahya Al-Jamal dalam kenyataannya yang berkata, "Majlis Tertinggi Angkata Tentera telah bersetuju menunda pilihanraya pada bulan Disember akan datang."

Pada minggu lepas, Perdana Menteri Mesir, Essam Abdel-Aziz Sharaf bercakap mengenai boleh menunda tarikh pilihanraya bagi memberikan peluang masa yang secukupnya kepada parti-parti politik mengukuhkan kedudukan organisasi.


Menukil dari agensi berita Perancis, seorang wakil dari Majlis Tertinggi Angkatan Tentera Mesir yang enggan namanya didedahkan berkata, "Majlis Tertinggi Angkatan Tentera tetap berpegang dengan perkara yang telah diputuskan sebelum ini, iaitu mana-mana pilihanraya akan diadakan pada penghujung bulan September hasil dari perlaksanaan keputusan rombakan perlembagaan yang telah disuarakan oleh masyarakat Mesir dengan sokongan majoriti sebanyak 77%."

Agenda asas parlimen pada masa akan datang adalah menetapkan perlembagaan baru ke atas negara ini berdasarkan dari pilihanraya presiden.

Demikian itu, pada waktu yang sama, parti-parti politik melahirkan rasa bimbang perlaksanaan pilihanraya parlimen September ini disapu bersih Jamaah Al-Ikhwan Al-Muslimin yang ternyata lebih tersusun berbanding parti-parti lain di Mesir waktu sekarang. Sementara itu, kekuatan parti-parti sekular masih lemah dan ada yang masih dalam proses penubuhan.

Turut dibimbangi parti-parti lain khususnya kemungkinan parti berideologi Islam menguasai parlimen pada masa akan datang dan akan memberikan peluang kepada mereka memerintah dengan perlembagaan baru.

Dari sudut lain, senator Amerika Syarikat, John McCain ketika lawatan penutup di Kaherah mengungkapkan keyakinannya bahawa Majlis Tertinggi Angkatan Tentera berusaha untuk menyerahkan kuasa pemerintahan kepada kerajaan yang dipilih dalam waktu terdekat ini.

Sebaik sahaja pertemuan dengan Ketua Majlis Tertinggi Angkatan Tentera, Panglima Tertinggi Muhammad Husin Tantawi, McCain berkata, beliau menerima kepastian bahawa kuasa pemerintahan akan diserahkan kepada pemerintah awam selepas dilaksanakan pilihanraya.


Sumber: 27/06/2011, web berita Al-Jazeerah
warsmanus.blogspot.com

Kebimbangan bagi orang mukmin


Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, serta semua ulama semoga dibawah naugan Allah hendaknya... aaamin...


6 Kebimbangan bagi orang mukmin

Di bawah adalah 6 perkara yang sentiasa menjadi kebimbangan bagi orang-orang mukmin:

1. Bimbang sekiranya Allah mencabut imannya.

2. Bimbang perbuatan buruknya yang dicatit oleh malaikat akan menyebabkan terbuka aibnya di akhirat kelak.

3. Bimbang syaitan akan merosakkan amalnya.

4. Bimbang seandainya malaikat mencabut nyawanya dengan tiba-tiba ketika dia berada dalam kelalaian atau kelekaan.

5. Bimbang dirinya asyik dengan kehidupan dunia sehingga melalaikannya mengingati akhirat.

6. Bimbang kesibukan kepada keluarganya membuatkan dia lalai daripada mengingati Allah swt.


hitung-hitungkan amal kamu sementara kamu mampu bernafas di alam ini.

jangan penyesalan menerpa takkala kamu dipukul malaikat penyoal kubur..



Wanita kahwin dengan mayat

Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, serta semua ulama semoga dibawah naugan Allah hendaknya... aaamin...
apa nak jadi la...
_______________________________


Presiden Perancis lulus permohonan warga negara
LONDON: Seorang wanita berkahwin dengan teman lelakinya yang sudah mati pada satu majlis di Perancis selepas mendapat kebenaran Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy.
Akhbar Daily Mail melaporkan, Karen Jumeaux, 22, menggunakan undang-undang Perancis untuk berkahwin dengan tunangnya, Anthony Maillot, hampir dua tahun selepas terbunuh dalam kemalangan jalan raya.

Wanita itu menulis kepada Sarkozy meminta kebenaran berkahwin dengan tunangnya yang sudah mati dan kemudian permohonannya diluluskan kerana beliau boleh membuktikan yang mereka sudah merancang untuk berkahwin.

Pasangan itu bertemu pada 2007 dan mempunyai cahaya mata lelaki pada 2009, sebelum kekasihnya itu mati pada usia 20 tahun.

Dia memakai gaun putih melafazkan ikrar di dewan majlis di Dizy-le-Gros, timur Perancis, Khamis lalu.

Beliau berkata: “Saya tidak pernah mahu melakukan perkara ini sendirian, tetapi takdir sudah menentukan. Tambahan lagi, kami merancang untuk membesarkan anak bersama-sama.

“Saya tidak merancang untuk melakukannya sendiri. Kini, saya isterinya dan akan sentiasa menyintainya. Kami cinta pandang pertama dan menjalin hubungan selama empat tahun,” katanya.

Seorang pakar undang-undang Perancis berkata, jika Maillot bertemu dengan kekasih baru selepas ini dia perlu mengemukakan permohonan cerai. – Agensi

sumber : cina islam

_________________________________

Dunia semakin pening dengar warganya.

Bila akal dan nafsu mendahului batasan agama,
semau tindakan bersandarkan logik akal semata, lupa dan alpa dengan keindahan yg ditetapkan Sang pencipta, sehingga tenggelam dalam kebodohan sendiri.

Apa faedah dari perkahwinan mereka?
sedangkan agama meletakan perkahwinan pada satu darjat yang cukup besar, sesiapa yang berkahwin telah menyempurnakan sebahagian dari agamanya.

tengok saja pada ta'rif nikah di sisi Islam.

Takrif nikah:
- Dari segi bahasa : Ikatan atau simpulan
- Dari segi istilah syata' : Suatu ikatan atau akad yang menghalalkan pergaulan, membatas hak dan kewajipan serta bertolong-tolong di antara seorang lelaki dengan seorang perempuan yang di antara keduanya bukan mahram.



masya Allah, cukup hebat dan terperinci bukan.

Wa Allahu a'lam..


...:: dahului batasan agama dari aqal dan nafsu semata ::...


kenyang



Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, serta semua ulama semoga dibawah naugan Allah hendaknya... aaamin...
___________________________________

Tersebut dalam kitab Makaidu 'sh-shaytan, bahawa kenyang itu membibitkan gejala2 terkeji, di antaranya:

1. Memalingkan hati daripada takutkan Allah [swt].

2. Memalingkan rasa belas dan ikhsan hati terhadap makhluk Allah kerana hati akan menyangka dan merasa bahwa semua makhluk kenyang sepertinya.

3. Menjadikan diri berat utk taatkan perintah Allah [swt].

4. Hati begitu berat atau sukar tunduk mengakui kata2 yg benar.

5. Menyebabkan penyakit.

[Prof Dr Harun Din]

__________________________________

bila makan ingat la orang lain...

sabda nabi salla Allahu alaihi wasalam.

Tidak sempurna iman
Jika kau tidur dalam kekenyangan
Sedang jiran tetanggamu
Menangis kerana kelaparan?


ingatkah kalian pada sebuah lagu nyanyian kumpulan mustica:

~~sendu sendawa~~

Tidak sempurna iman
Jika kau tidur dalam kekenyangan
Sedang jiran tetanggamu
Menangis kerana kelaparan?
~ Al-Hadis ~

Dua kata yang berbeza
Dicantum menjadi satu
Tetap tidak kan sama maksudnya
Berlain sifatnya, nilainya, hikmatnya
Sendu dan sendawa

C/O
Adakah kau tahu
Siapakah mereka jiran tetanggamu
Pernahkah engkau melihat
Apakah dalam sendu atau sendawa
Kenalilah dan bertegurlah sapa
Dengan akhlak yang mulia
Hidup berjiran susah dan senang
Suka duka dirasa bersama

Hak tetangga berkenal bermesra
Hak tetangga menggembirakannya
Hak tetangga bertanya khabarnya
Makan minumnya semua

Kenalilah jiran kita
Hormatilah kita sesama kita
Hormatilah jiran kita, bersaudara?

Hak tetangga menutup aibnya
Hak tetangga doakan mereka
Hak tetangga menjaga hartanya
Sakit demamnya

Hormatilah jiran kita
Kita sesama kita

Bersaudara ibarat pohon tumbuh merendang
Jadi teduhan musafir lalu
Hujan dan panasnya

Bersaudara ibarat tubuh manusia
Satu anggota terasa sakit
Sakitlah seluruh anggotanya


di riwayatkan sendri oleh isteri Rasululah s.a.w ,aisyah r.a; keluarga Rasulullah s.a.w tidak pernah makan roti gandum hingga kenyang selama dua hari berturut2 sampai baginda wafat..

wa Allahu a'lam.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..:: Jom Kongsi ::..