Saluran Alternatif Untuk Pengajian Masyaikh Al-Azhar


Pihak Badan Penerangan Dan Penerbitan PMRAM dengan ini mengumumkan bahawa, satu blog pengajian masyaikh Al-Azhar telah dibangunkan bagi memuatkan rakaman video siri-siri pengajian yang diadakan di Masjid Al-Azhar dan di tempat-tempat lain iaitu http://www.tvalazhar-pmram.blogspot.com/.

Ia adalah sebagai alternatif bagi mereka yang kurang berkesempatan bagi menghadiri pengajian-pengajian tafaqquh fiddin yang didakan di Masjid Al-Azhar itu sendiri ataupun di masjid-masjid sekitarnya. Di samping itu juga, ia dibangunkan bagi memudahkan rakyat-rakyat di Tanah Air, Malaysia serta mereka yg berada di muhafazah mengikuti siri-siri pengajian yang diadakan di masjid-masjid di Mesir ini.

Antara rakaman yang dimuatkan di dalam blog ini adalah pengajian Syeikh Dr Jamal Faruq al Daqqaq al Hasani al Hanafi, Syeikh Dr Yusri Sayyid Jabr al Hasani dan Syeikh Sayyid Syaltut. Antara kitab-kitab yang diajar ialah Minhaj Tolibin, Kitab Syarh al Sowi 'Ala Jauharah al Tauhid, Kitab Sunan Abi Daud dan sebagainya.

Untuk melayarinya, bolehlah ke http://www.tvalazhar-pmram.blogspot.com/ Semoga blog ini dapat memberi manfaat kepada seluruh warganegara Malaysia yang berada di Mesir ataupun di Malaysia sendiri.

sumber : http://pmram.org/index.php?option=com_content&view=article&id=838:saluran-alternatif-untuk-pengajian-masyaikh-al-azhar&catid=6:pengumuman&Itemid=68



..:: tuntutlah ilmu dari buian hingga keliang lahad ::..




syekh Al-Azhar yang baru...


Presiden Mesir Hosni Mubarak mengeluarkan dekrit yang berisi pengangkatan Dr Ahmed Mohamed Ahmed Al-Tayeb sebagai syekh Al-Azhar, menggantikan Syekh Mohamed Sayed Tantawi, yang meninggal pekan lalu, menurut kantor berita MENA.

Perwakilan Berita tersebut mengatakan bahwa Presiden Mesir "19/3/2010 Jumat lalu mengeluarkan Keputusan Presiden No 62 tahun 2010 perihal pengangkatan Yang Mulia Dr Ahmed Mohammed Ahmed Al-Tayeb syekh Al-Azhar."

Syaikh Thayyib telah memangku jabatan rektor Universitas Al-Azhar sejak tahun 2003, jabatan yang beliau pegang setelah sebelumnya menjadi Mufti Negara.

Universitas Al-Azhar yang berkaitan erat dengan masjid Al Azhar, yang juga didirikan pada abad kesepuluh dinilai sebagai pusat yang paling penting bagi pendidikan Islam Sunni didunia.

Syekh Al-Azhar sebelumnya, Mohamed Sayed Thanthawi, meninggal Rabu lalu di Arab Saudi dalam usia 81 tahun setelah menderita serangan jantung.

Institusi Al-Azhar beberapa kali mengeluarkan fatwa untuk membimbing kaum Muslim.

Presiden Mesir biasanya mengangkat Syaikhul Azhar untuk seumur hidup.

Presiden Mesir mengeluarkan keputusannya sementara menjalani masa penyembuhan setelah operasi di Jerman pada tanggal 6 Maret lalu.

(sumber:alarabiya.net)


sumber : http://lamanulama.blogspot.com/

Sumber asal: http://www.voa-islam.com/

cita2 saya.......




Assalamualaikum....

Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, serta semua ulama semoga dibawah naugan Allah hendaknya... aaamin...

Dikelapangan ini ingin ana berkongsi sebuah cerita yang insya Allah akan menjadi sebuah panduan bersama. :

" Assalamualaikum, anak-anak. " ucap puan Anis, dengan senyuman sehingga kelihatan susunan giginya yg rapi.

" Wa alaikummussalam wa rahmatu Allahi wabarokatuh.. " sahut murid2 dengan penuh semangat.

" Hari ini, kita akan belajar mengenai cita2 kamu bila besar nanti, jadi setiap dari kamu mesti menyediakan satu cita2. Baik. " terang puan Anis ringkas.

" Kita mula dari kanan, apa cita2 kamu aiman? " puan Anis membawa pandangan kearah Aiman.

" Bila besar nanti saya nak jadi pensyarah, cikgu. saya ingin mengajar anak bangsa mengenai keindahan Islam. " jawab Aiman dengan tegas.

" Baik, kamu Iskandar? pandangan puan Anis beralih ke arah Iskandar.

" Ermmm...., entah la cikgu, saya tak ada cita2 lagi. " jawab Iskandar dalam nada terketar2.

" Kamu tidak ada cita2?, setiap orang perlu ada cita2 Iskandar, dari cita2 kita mencari kekuatan jati diri bagi merealisasikan apa yang di cita2kan itu.. Walaupun kadang kala ada yang tidak berjaya mencapai apa yang dicita2kan tapi mereka merasa puas hati setelah segenap usaha yang diluahkan. " puan Anis meneruskan kalamnya.

" Kamu nak tahu... masa cikgu baya2 kamu, cita2 cikgu ingin jadi pramugari ." terang puan Anis dengan sepotong senyuman terukir di bibir.

keadaan hingar-bingar melanda kelas tahun 3 saga, apabila pelajar ketawa dengan apa yang dikatakan oleh puan Anis.

"Cikgu, tapi sekarang cikgu mengajar kami?" tanya Iskandar.

" Yer... saya mengajar kamu sekarang, setalah membuat pilihan. Selepas saya mendapat keputusan SPM, saya mendapat dua tawaran, pertama sebagai guru dan yg kedua dalam bidang pramugari, dan alhamdulillah.... sekarang pilihan saya bersama kamu... mendidik bangsa." puan Anis cuba memberi gambaran pada makna sebuah cita2.

" Kalau begitu, bila saya besar nanti saya nak jadi seorang guru. Saya nak jadi guru besar sebuah sekolah milik saya sendiri." iskandar dengan tegas mewarwarkan cita2nya itu.

puan Anis tersenyum giran melihat telatah anak2 didiknya..

"Terus...., kamu siti, apa cita kamu?" puan Anis meneruskan sesi pembelajaran pagi itu..


###############

Kelihatan dari jauh seorang jejaka duduk dengan tenang di atas sebuah kerusi empuk bewarna hitam gelap...

Kini dia mengukir sebuah senyuman, "Alhamdulillah, aku kini seorang pendidik bangsa, dan aku kini memiliki apa yg pernah dicita2kan dulu..."

Iskandar mula sedar kenapa puan Anis meminta agar mereka mencari sebuah cita2 dibangku sekolah dulu. Dengan dia bangkit sebangai seorang pelajar yg berjaya...


################


Sebagai pengajaran bersama akhiii....

kadang2 sesetengah dari kata ada yang berkata :
" cita2, alaaaa... ada apa dengan cita2??...."
" biasa2 dah laaaaa...."
" buang masa jer semua tu...."
lagi dasyat " semua dah ditentukan Allah...."

yer, semua jawapan itu ada juga benarnya, tapi apa usaha kita dalam menetapkan hala tuju kita.
Selaku umat Islam yang mengucap dua kalimah syahadah, serta beriman dgn rukun2nya, mana kita letak usaha kita???

Bagi seorang siswa kita sepatutnya mendabit dada dengan cita2 setinggi gunung, mencecah awan, sedalam jurang mariana dll... ya akhiii...

cita2 adalah target kita....

teruskan berusaha, kerana masa tidak pernah henti dari mencemburui kita.
cita2 tertinggi kami, syahid di jalan Allah...
Allahu akbar... Allahu akbar..... Allahu akbar....

Sebagai seorang daie di jalan penuh liku ini tetap hati teguhkan iman kalian, ingat sekalian teman ku..... jadilahpenyambung pada rantai Islam yang terbina sekian lama, jangan kalian menjadi pemutus mahupun pemusnah..... nauzubillah...

Islah diri jana muslim sejati,
Islah minda biar tiada lagi hamba kpd hamba,



...:: jadilahpenyambung pada rantai Islam yang terbina sekian lama ::...


jom pakat gi yer!!



mari kita meriahkan DADY tahun ni..!!!

hilang sebutir bintang....



diucapkan takziah atas kewafatan Syeikhul Azhar, Dr. Mohamad Syed Tantawi pagi ini, Rabu di bandar Riyadh, Saudi dalam usia 82 tahun akibat masalah jantung. Semoga rohnya dicucuri rahmat ilahi. Al-fatihah..

Wasiat Syahid Hassan Al-Bana


Assalamualaikum....

Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, serta semua ulama semoga dibawah naugan Allah hendaknya... aaamin...

Sama kita renung bagi penguat semangat, islah diri kalian agar menjadi sebahagian dari kebangkitan Islam, insya Allah....

Pesanan ringkas dan padat dari asyahid Imam Hassan Al-Banna....


1.Bangunlah segera untuk melakukan shalat apabila mendengar Adzan walau bagaimana pun keadaannya.

2. Baca, telaah, dan dengarkanlah Al-Qur’an atau dzikirlah kepada Allah dan jangan engkau senang menghambur-hamburkan waktumu dalam masalah yang tidak ada manfaatnya.

3. Bersungguh-sungguhlah untuk bisa dan berbicara dalam bahasa Arab dengan fasih.

4. Jangan memperbanyak perdebatan dalam berbagai bidang pembicaraan sebab hal ini semata-mata tidak akan mendatangkan kebaikan.

5. Jangan banyak tertawa sebab hati yang selalu berkomunikasi dengan Allah (dzikir) adalah tenang dan tentram.

6. Jangan bergurau, karena ummat yang berjihad tidak berbuat kecuali dengan bersungguh-sungguh terus menerus.

7. Jangan mengeraskan suara diatas suara yang diperlukan pendengar, karena hal ini akan mengganggu dan menyakiti.

8. Jauhilah dari membicarakan keburukan orang lain atau melukainya dalam bentuk apapun dan janganlah berbicara kecuali yang baik.

9. Berta’aruflah dengan saudaramu yang kalian temui walaupun dia tidak meminta, sebab prinsip dakwah kita adalah cinta dan ta’awun (kerja sama)

10. Pekerjaan Rumah kita sebenarnya lebih bertumpuk dari pada waktu yang tersedia, maka tolonglah selainmu untuk memanfaatkan waktunya dan apabila kalian mempunyai sesuatu keperluan maka sederhanakanlah dan percepatlah untuk diselesaikan.


Renung2kan sedalam2nya, apakah kita telah menjadi sebahagian dari kebangkitan Islam?

atau kita hanya sebagai pencemar pada kesucian Islam??

ya akhiii.....

bangkit pilihlah mereka yang masih mencari dan memperjuangkan Islam.... prektikkan dalam kehidupan kalian... insya Allah bi taufiq wanajah fi dunya wa al-akhirot.. aaamin...

wa Allahu a'lam.



...:: jalan perjuangan sememangnya tak semudah dari khabarnya ::...


Cakap sahaja boleh laaaa….


Assalamualaikum....

Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, serta semua ulama semoga dibawah naugan Allah hendaknya... aaamin...

Satu perkongsian yang baik untuk muhasabah bersama….

Bila direnung jauh2, bilakah kemenangan akan jadi milik kita umat islam…

Terlalu jauh rasanya… ya akhiii…

1.Bersedia utk berkorban...
Susah sebenarnya kan? mulut senang mengucapkan tapi hati yang sudah biasa dengan kesenangan susah nak dididik utk menghayati erti pengorbanan sebenar...mungkin kita perlu latih diri dengan pengorbanan yang kecil dulu cth: makan sekadar perlu sahaja (banyakkan berpuasa), jgn berlebih2 atau pentingkan nak yang sedap je... ingatlah akhiii… perjuangan bukan bukan diharap pada hamparan karpet merah….

2. Meletakkan matlamat dalam gerakan Islam jelas di depan.
Selalunya bila keluar kuliah kita hanya plan utk kerjaya dan utk dirikan rumahtangga je, tapi berapa ramai yang betul2 plan utk usrah dan tarbiyah kpd masyarakat? apa yg ingin dicapai dlm gerakan Islam nye...harap2 shbt2 suma dh merancang... ayoh semua…

3. Mempunyai amalan2 khusus...
Tak perlu banyak pun kan...cukup kalau kita sekadar ada 1 @ 2 amalan tapi wajib kita buat tiap2 hari...bacaan Al-Mathurat pagi dan petang, solat Dhuha, baca Al-Quran stp kali lps solat...dll

3. Mempunyai amalan2 khusus...
Tak perlu banyak pun kan...cukup kalau kita sekadar ada 1 @ 2 amalan tapi wajib kita buat tiap2 hari...bacaan Al-Mathurat pagi dan petang, solat Dhuha, baca Al-Quran stp kali lps solat...dll, habis2 pastikan amalan wajid dijaga sebaik2nya…. Seperti solat fardu di awal waktu dll….

4. Bersedia menghadapi apa jua tribulasi...
Ujian itu sunnatullah. ..perjuangan tidak akan lari dari ujian justeru pengorbanan diperlukan dalam menghadapi ujian yang hebat ini..
Allah sudah janjikan syurga bagi mereka2 yang lulus dalam ujian2 tersebut...apa lagi hadiah istemewa lain yang kita cari selain dari syurga Allah...masya Allah...
Ujian datang dalam pelbagai bentuk...ujian dari dalam dan luar jemaah...kadang2 kita kuat hadapi ujian dari luar jemaah tapi bila ia datang dari dalam jemaah, kita sering kalah dengannya... apa lagi ia datang dari perbuatan2 sahabat2 sendiri...
Ingatlah sahabt2 kita berjuang bukan kerana manusia, tapi kerana Allah Yang Maha Agung...jangankan kerana kekurangan dan kelemahan sahabt2 di sekeliling kita kalah dalam perjalanan menuju matlamat sebenar...

5. Bersedia untuk ditarbiyah..
Sama2 kita pastikan kita sentiasa berada di dalam gerakan yang betul... untuk mencari redho Allah kita wajar menerima tarbiyyah dan mentarbiyyah…. Contoh paling mudah ana bawakan, apakah kalian akan tersenyum puas bila minum air kopi tanpa gula…. Jawablah dengan hati yang terbuka akhiii.. Peranan kita akhiii… tapi jika sebaliknya, ganjaran sebaliknya juga akan kita dapat...na'uzublill ah...

6. Banyakkan mengambil kisah2 silam sahabt, ulama silam dan para anbiya'
mereka sanggup korbankan segala2nya demi Islam tercinta... lihat sejauh mana cintanya mereka pada Islam… takkala nabi Muhammad solla Allahu allaihi wasallam mengatakan Islam itu telah sempurna, mata berteriakan para sahabat, kenapa yer??, kerana cinta mereka terhadapa rasul dan agama Islam yg dibawa oleh baginda… masya Allah..

Sama2 kita renung2kan sejauh mana kita sudah punya jati diri sebagai ahli gerakan Islam sehingga menyerlahkan identiti pendokong gerakan Islam itu sendiri, atau sekadar indah kata2 di mulut sahaja???
tepuk dada tanya iman...
Kalau untuk mengorbankan sehari daripada 7 hari seminggu utk ke usrah pun susah apatah lagi pengorbanan2 besar yang lain
Takut2 nanti Allah gantikan kita dengan golongan yang lebih hebat pengorbanannya utk pastikan kalimah Allah itu akan tertegak...
Yakinlah janji Allah itu pasti berlaku bahawa Islam itu akan menang akhirnya...cuma adakah kita orang2 yang Allah pilih utk bawa kemenangan Islam itu...
Justeru, Mantapkan Tarbiyah, Tingkatkan Pengorbanan. ..Moga Allah pandang usaha2 kita ini walau ianya sekecil zarah...
Wallahu'alam

...:: Mantapkan Tarbiyah, Tingkatkan Pengorbanan ::...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..:: Jom Kongsi ::..