Aku Bukan Terbaik.

Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, dan semuanya berada dibawah naugan Allah hendaknya...

Rupa-rupanya dalam menyampaikan kalam-kalam sepi ini, ada juga insan yang tidak berpuas hati dengan sang fakir, masya Allah.. rasa macam hebat je diri ini...
Apalah yang menjadikan hati kita cemburu pada insan hina ini???

baik, sang fakir tak kisah pun, kerana Allah dah janji semua tu dalam ayat-ayat suciNya..
terang lagi bersuluh...

firman Allah :
Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran). baqorah ayat 10

banyak lagi ayat-ayat yang menunjukkan janji Allah kepada orang-orang yang memperjuangkan agamanya akan diuji dengan segenap ujian... dan pastinya, semua ujian tersebut layak buat sang hamba... maka bersyukurlah anda diuji.... alhamdulillah...

kalau dulu-dulu.... mengimbau kenangan...

sewaktu usia remaja ku, istilah yang dilontarkan kepada kami budak agama dengan gelaran "malaikat", agak tidak layak bukan? yer lah, dosa berlonggok-longgok dikalung dengan gelaran makhluk sesuci malaikat. tak masuk akal. tapi itulah hakikat bila kita memperjuangkan agama Allah, kita akan diuji dengan musuh yang datang dari kalangan sahabat yang bergelar muslim juga. Inilah musuh dalam selimut yang perlu dihadapi oleh kebanyakan para pendakwah agama in.. Sediakah anda untuk menghadapi mereka???


Sedia ataupun tidak itu bukan masalahnya sekarang. kerana realitinya anda pasti dan akan menghadapi golongan ini kelak, mungkin saja esok atau lusa. Amacam? ada takut??


Kami berfirman lagi:
maka sesiapa yang mengikuti petunjukKu itu nescaya tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita". albaqoroh:38

Biasanya, asbab dari desakan golongan inilah kebanyakan pendakwah menjadi ragu dan segan dalam menyampaikan dakwah Islam secara terbuka.

yer la, takut nanti kena kata berlagak la...
ingat alim la tu...

Cuma pesanan dari sang fakir, jangan takut menyampaikan BENAR, selagi dia BENAR, maka BENARkan ia selayaknya..

wa Allahu a'lam..

~Jangan kau sangka kawanmu yang sering menegurmu itu adalah orang yang paling bertaqwa. Jangan kau fikir kawanmu yang sering menasihatimu itu adalah manusia yang tak diuji. Jangan kau ingat kawanmu yang tegas beragama itu adalah manusia yang paling sempurna.
~Hakikatnya,dia menegurmu untuk mengingatkan dirinya jua. Dia menasihatimu untuk dirinya turut berjaga-jaga. Dan dia bertegas dalam hal-hal agama kerana risaukan bahang api neraka. Kawanmu itu bukanlah MALAIKAT. Dia juga MANUSIA.Bersangka baiklah,dia sebenarnya mahu memimpinmu masuk ke syurga bersama-sama!

[BERKAWAN HINGGA KE SYURGA!] ♥
(.^_^)

.

Jenis-jenis Menangis

Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, dan semuanya berada dibawah naugan Allah hendaknya...
bagaimana iman kita hari ini??
berimankah kita???
tepuk, terajang, tampar kuat-kuat dada anda...
semoga kita tergolong dalam golongan yg beruntung.. aaamin wa insya Allah...

Ada kita menitiskan air mata hari ini??? apa punye pelik soalan ana hari ni...

yer, pelik pada sesetengah dari kita, tapi hakikatnya fitrah manusia untuk menangis setiap masa dan ketika. Ini kerana hati ini akan lembut dan terus lembut apabila penjaga hati sentiasa membasahi mata hatinya dengan jirusan air mata yg ikhlas dikerana gementar dalam mencari redho sang pencipta..


Kadang-kala ana cukup cemburu melihat golongan arab yang kebanyakan ganas dan kasar di mata kita mempu memiliki hati selembut kapas, sesejuk salju, sejernih air... mendengar alunan kalam Sang pencipta mampu menyentap kalbu mereka dan termenung sejenak berfikir dan bermuhasabah.....

malu melanda diri ini, kita orang melayu dikatakan memiliki kelembutan tak mampu menitiskan air mata biarpun di lantun kuat-kuat alunan Alquran di cuping telinga kita... mungkin ada... tp hanya segelintir sahaja....

muhasabah lagi...


_________________________________________


Kata Ibnu Qayyim - 10 jenis tangis..

1- Menangis kerana kasih sayang dan kelembutan hati

2- Menangis kerana takut

3- Menangis kerana cinta

4- Menangis kerana gembira

5- Menangis kerana menghadapi penderitaan

6- Menangis kerana terlalu sedih

7- Menangis kerana hina dan lemah

8- Menangis untuk mendapat belas kasihan orang

9- Menangis kerana mengikut-ikut orang menangis

10- Menangis orang munafik yakni pura2 menangis...


hipokrit untuk kebaikan tidak lama,
tp

hipokrik dalam keburukan sensara cukup-cukup lama..... dunia akhirat susah..

buat pilihan terbaik wahai saudara seakidah ku...

_____________________________________

Ambillah sedikit masa untuk berfikir sejenak, banyak mana tangisan kita setiap hari??

tak menangis lagi?? muhasabah cepat-cepat...
adakah hati kita telah menghitam dengan titik noda dosa harian kita?? nauzubillah...


SWT melalui ayat 82 surah at-Taubah bermaksud:
"Maka bolehlah mereka (golongan munafik) ketawa sedikit (di dunia ini) dan mereka akan menangis banyak (di akhirat kelak), sebagai balasan bagi apa yang mereka telah usahakan (semasa hidup di dunia)."

Dan dalam ayat 60 surah an-Najm yang bermaksud:
"Maka mengapa kamu ketawa dan tidak menangis?"




.

Hulurkan Tangan

Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, dan semuanya berada dibawah naugan Allah hendaknya...

tak salah kalau kita hulurkan tangan....
Islam itu indah....


.

Tak tahu, bertanya.

Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, dan semuanya berada dibawah naugan Allah hendaknya...
Melihat kerenah arab-arab Mesir tak pernah berkesudahan. Jiwa yang sememangnya tenang semenjak dari tadi mula diusik-usik oleh tabiat buruk mereka. Sebab itu ana suka kalau perjalanan untuk pulang ke Dumyat di mulai seawal pagi. sebelum arab2 ni melihat mentari pagi lg...

yer, apa tidaknya, pagi-pagi dah cari gaduh... hari ini agak terlewat skit bertolak..

dulu, masa mula-mula menjejakkan kaki di bumi kinanah ni ada abang senior tu kata, arab ni memang hobi masa lapang dia cari gaduh.... Jadi hari ini kami menjadikan pemandangan itu sebagai satu rutin yang tidak diperlukan sebenarnya...

Almaklum, masyarakat arab ini sememangnya kasar dari sudut luaran tetapi sedarlah di sana ada kelembutan yang teramat sangat... tak caya??

macam mane nak tau mamat-mamat arab ni ada kelembutan??

ambik MP3, MP4, leptop atau sewaktu dengannya lepastu perdengarkan bacaan surah qiamah kat telinga mereka.... masya Allah wa insya Allah anda akan melihat kelembutan pada HATI mereka...

dalam kekerasan sesama manusia, ada kelembutan untuk Sang pencipta..

Dalam mendalami dan memerhati kerenah-kerenah arab ni, tetiba pulak ada ustajah ni menyapa dengan agak sopan gitu...

Dari mula lagi kehadiran mereka amat ana sedari, semasa menaiki bas 173 (kalau tak silap...) mereka kelihatan agak berlainan dari siswi-siswi biasa... ape yang lainnye??

  1. matanya terkebil-kebil ke semua arah...
  2. gopoh-gapah masa menaiki bas...
  3. sembang berapi dalam bas...
  4. dengan nada kuat dan bergema...
  5. bila arab menyapa senyum-senyum aje....
  6. bayar tambang tak tau berapa... sedangkan almaklum LE 1.50
  7. last sekali, salah seorang dari mereka mengatakan " kalau kita sesat??" yang lain pun jawab " kita jaulah je la ari ni"... ayat ini telah diubah suai..

Dari Hayyu ayir kami kini tiba di akhir Hayyu sabi'..
Akhirnya, seorang daripada kelompok siswi tadi mengambil keputusan bertanye kepada diri sang fakir yang tak berapa jauh dari kedudukan mereka...

ustaz... ustaz....!! tumpang tanya boleh?? sesopan siswi biasa..
yer, ada apa ustazah? ana menyesuaikan bahasa kepada bacaan fushah (bahasa baku)
ustaz, kita dah melepasi kuliah banat ke?? suaranya ada bunyi2 bimbang
tak lagi... ana dengan nada selamba dan bersahaja... ustazah nak kesana ke? sambung ku lagi..
yer..... jawabnya mengakhirkan kalam..
nanti ana bagi tau bila sampai...

Dalam masa kami bersoal jawab tadi, kuliah banat (kuliah sisiwi) sudah melimpasi kami...
Cuma bas yang kami naiki tidak melalui di tempat biasa.. jadi ana dengan segera memberitahu ustazah tu.....

baik... bukan niat dihati memburukkan sapa-sapa dan mempamirkan kebaikan semata-mata...
cuma dapatlah sama-sama kita ambil ibrah (pengajaran) dari apa yang berlaku ini...
antaranya:

  1. Bila berjalan kat negara orang, sebaiknya berjalan bersama abang atau kakak yang dah berpengalaman...
  2. Bila tak tau, bertanyalah.... ustajah ni boleh dipujilah dalam bab ni, kalau tak sampai romsis la..
  3. dan mana yang dirasakan baik dalam cerita kat atas ni....


ana hadiahkan satu lagu yang agak bagus untuk kalian yang malas nak bertanya ni...






bertanyalah pada yang tahu....
JANGAN KITA tergolong dalam golongan yg terlambat dan merugi....
wa Allahu a'lam...


.

Berapa kali kita menangis??

Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, dan semuanya berada dibawah naugan Allah hendaknya...

renungan di pagi hari sebelum bertolak ke kota kaherah..

____________________________________________________


ketika Rasulullah saw lalu dikalangan sahabatnya,

baginda menegur para sahabatnya yg sedang ketawa.

" jika engkau tahu apa yang aku tahu, pasti

engkau banyak menangis dari ketawa..."

cuba kita renungkan dalam kehidupan seharian,

berapa kali kita menangis bila daripada ketawa?

bila kita menangis? ~adakah kita menangis dalam masa satu hari??~

apabila kita kehilangan seseorg yg kita sayangi.

apabila kita ditimpa musibah.

apabila kita sakit atau menderita kerana penyakit.

apabila harta kita hilang atau dicuri.

apabila telefon bimbit kita hilang. ~lebih suka kita mencarut dan mencaci~

apabila kita ditinggalkan oleh orang tersayang.

apabila cinta kita tidak berbalas.

fikirkanlah, sebenarnya kita sendiri tidak

tahu akan berapa banyak dosa kita kpd ALLAH.

dan kita juga tidak tahu pahala yg

kita kumpul itu adakah ianya hak kita

sepenuhnya, ataupun akan diserahkan

kepada orang lain.

fikirkanlah...

tingkatkan amal duhai teman....

tepuk dan tamparlah diri ini andai terleka.....

irfir zunubana ya Allah...


Hadiah Terbaik

Kepada kawan - Kesetiaan

Kepada musuh - Kemaafan

Kepada ketua - Khidmat

Kepada yang muda - Contoh terbaik

Kepada yang tua - Hargai budi mereka dan kesetiaan.

Kepada pasangan - Cinta dan ketaatan

Kepada manusia - Kebebasan

_________________________

Moh kita pakat g MAT belake.


Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, dan semuanya berada dibawah naugan Allah hendaknya...

Dah sampai masanya tampuk pemerintahan bertukar tangan, Siapakah bakal-bakal pimpinan Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu yang akan datang, nantikan MAT 2011....

Kehadiran anda satu kemestian...






calon-calon kali ini..

ada pertandingan lagi....



maklumat lanjut sila ke http://www.infokpt.com/v3/

Who are we to say "Wait"?

Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, dan semuanya berada dibawah naugan Allah hendaknya...




Alhamdulillah wa Allahu akbar...

Tanya sama iman


Tanya sama iman, apa sebab goyang?
Nnti jawab iman, ujian yg goncang..


Tanya sama ujian apa sebab kencang?
Nnti jawab ujian,

tanyalah akal..Akal nanti kata, aku kandung ilmu.
Sampai tempat perlu, aku pun seru..

Tengok dlm hati, nmpak tmpat gelap,

campak nur hidayah, gelap pun hilang..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..:: Jom Kongsi ::..