lazimi kemaafan

Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, dan semuanya berada dibawah naugan Allah hendaknya...



bermaaf maafan bukan time raya jer, bukan time rasa buat salah jer...

tapi lazimilah bermaafan menyemai muafakat antara 2 jiwa.

menyuburkan iman,

mengoyangkan pohon2 kecintaaan kerana Allah...








.



Marah itu memButakan

Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, dan semuanya berada dibawah naugan Allah hendaknya...

Perjalanan petang ini agak tenang dari kota seribu menara ke New Dameitta City..
Tenang dari hari-hari biasa yang maha zahmah (maha sibuk /jam), sepenggal perjalanan kami diserikan dengan telatah-telatah arab yang tak pernah sunyi dari 1001 kelainan bumi sumpahan ini (ardhu kinanah).

"sollu ala nabi ya walla!!
sollu ala nabii ya walla!!!
sollu ala nabi ya walla!! (berselawatlah ke atas nabi wahai anak ku)"


rayu seorang wanita lewat 60-an apabila melihat pemandu van tiba-tiba mengambil tindakan menghentikan kenderaan di tengah-tengah jalan dua jalur itu, pemuda awal 30-an itu dengan tangkas keluar dari van menuju ke arah sebuah lori kecil yang dipandu ammu (pakcik) lewat 40-an dengan bengisnya, terserlah pada lagaknya kemarahan yang meluak-luak. Umpama gunung berapi yang sedang meletus-letus.

Aku yg dari tadi memerhati telatah-telatah arab melihat bersahaja tingkah laku mereka yang sudah menjadi rutin perjalanan hidup kami di bumi kinanah ini. Apa tidaknya setiap hari dihidangkan dengan pergaduhan-pergaduhan seperti itu.

"ahh, alah bisa tegal biasa.."

pergaduhan yang memakan masa hampir 15 minit itu turut melibatkan pemandu-pemandu lain yang turut tidak merasa tidak senang dengan tingkah laku mereka di tengah-tengah jalan yang agak sempit itu.

yang bestnye, pergaduhan arab ni diserikan lagi dengan mama dalam yang tak jemu-jemu membaca berbagai-bagai ayat alquran bagi mengingatkan para pemuda kat situ....

akhirnya selesai begitu jer... nak tau lanjut mai kat mesir dan rasai sendiri...=)




Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:



"Sesungguhnya marah adalah secebis api yang dinyalakan dalam hati. Tidakkah engkau melihat kepada kedua-dua matanya yang merah dan urat-urat lehernya yang menggelembung? Maka apabila salah seorang daripada kamu berasakan sesuatu dari yang demikian, maka rapatkan diri kamu ke muka bumi (duduk menenangkan diri atau sujud kepada Allah)." (HR Al-Tirmidzi).


"Apabila seseorang daripada kamu marah, maka hendaklah ia mengambil wuduk. Maka sesungguhnya marah itu daripada secebis api." (HR Abu Daud).




Jahui sifat cemburu dan hasad dengki. Sesungguhnya syaitan dan iblis amat menyukai sifat-sifat ini. Mahukah anda jadi 'setan'? Mari bersama-sama bermuhasabah diri.


.


Puasa Sunat Muharram

Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, dan semuanya berada dibawah naugan Allah hendaknya...


Kullu am waantum toyyibun... 1433 Hijri

Permulaan yang baik bagi mencucuk benih azam baru, kita ada satu tahun yang cukup panjang, jadi pastikan semaian azam kita terus subur dan mekar disepanjang tahun ini dan tidak disia-siakan.. Moga tahun ini lebih baik dari tahun lepas, insya Allah..


tanye ade ke pose sunat awal muharam?? org wak bile pose tu???

soalan yang diajukan seorang adik di laman FB...

jawapannya tidaklah pendik, tapi sang fakir cuba menghurai semampu mungkin..

Adapun bulan yang terlebih afdhal untuk mengerjakan puasa di antara bulan-bulan haram itu ialah bulan Muharram. Ini adalah berdasarkan hadits yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu berkata:

Maksudnya: Puasa yang afdhal sekali selepas puasa di bulan Ramadan ialah (puasa) di bulan Allah iaitu bulan Muharram, dan sembahyang yang afdhal sekali selepas sembahyang fardhu ialah sembahyang sunat malam."

(Hadits riwayat Muslim)


so...

puasa sunat pada bulan Muharram adalah ibadah yang hanya datang sekali setiap tahun..

tp..

adakah kita laksanakan???

moga tidak terlambat lg...


Puasa sunat Muharram bermula dari 1 muharram sehingga 10 muharram (afdal/terbaik)

andai tidak mampu atau berlaku keuzuran dalam tempoh itu, maka tidak menjadi permasalahan kepada anda untuk berpuasa pada 9 dan 10 muharram sahaja. ini kerana terdapat hadis-lain yang menguatkan kebaikan berpuasa pada hari tasua' (hari kesembilan) dan hari asyura (hari kesepuluh)..

dari ambik yang sedikit lebih baik kita ambil yang banyak kan?

alah, kalau orang bagi kita duit, antara RM 1 dengan RM 10, mana kita nak?? (jawab sendiri...)

dari kejauhan "RM 10 lah".... tau takpe...


Ramai yang kata tak mampu.. 10 langkah mudah dalam menghadapi 10 hari MUDAH...

Satu - Sabar..

biasalah hari pertama, jadi banyakkan bersabar.

Dua - Daya...

daya ketahanan dari sebarang hasutan perlu kuat...

Tiga - Teras..

ingatlah, inilah salah satu daripada teras kekuatan jiwa dlm melawan nafsu.

Empat - Empty..

kosongan jiwa anda dari tipu daya syaitan dan syahwat yang berkeinginan kepada nikmat sementara cuma..

Lima - Lapang

berlapang dada dengan teman-teman yang sememangnya menjadi penduga terbesar, mungkin...

Enam - Eratkan

Eratkan diri dengan dengan kitab suci Allah (alquran).. penguat tambahan..

Tujuh - Terjah

terjah waktu-waktu ibadah apabila masuk waktu, jangan berlambat-lambat dalam melakukan kebaikan, kehadiran bulan Muharram hanya satu tahun sekali, tahun depan belum pasti milik kita....

Lapan- Lemas

Lemas dengan rasa cinta kepada Ilahi. berpuasalah dengan seikhlas mungkin.

Sembilan - Selamat..

Mohonlah kepada Allah semoga kita diberi kekuatan dan keselamatan di dunia dan di akhirat dan moga terus tetap dalam agamanya.. jadi nak selamat kene puasalah...

Sepuluh - Syukur

dan last sekali, puasa sunat Muharram adalah lambang rasa syukur kita kepada Ilahi keatas sekalian nikmatnya yg tak terhitung banyaknya..


sooo

jom puasa esok...!!

.


Manusia, Malaikat dan Syaitan.

Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, dan semuanya berada dibawah naugan Allah hendaknya...
renungan hari ini...
Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - Bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu
Syaitan - Alahhhhhh, sekejaplah, mengantuk ni...awal lagi ni..zzZZz

Manusia - Nak makan, laparlah ..
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah....
Syaitan - Ahh, tak payahlah... dah lapar ni ! makan saja..sedapnya

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat.
Syaitan - Ehh, panaslah, tak ada style langsung, nampak kampung!

Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat.
Syaitan - Ahhh? awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X punchkanlah?

Manusia - Azan sudah kedengaran.. ..
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi ni.

Manusia - Eh, eh.... tak boleh tengok ini, berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui !
Syaitan - Perggghh... best tu...rugi ooo kalau tak tengok ni.

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantak dia lah

Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihati lah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2...pandai2 lah

Manusia - Aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu, sesungguhnya Allah Maha Pengampun.
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... muda lagi kan..lagipun hidup hanya sekali..rugilah..(kalau sempatla)

Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu.
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh !

Manusia – Uuhhh..letihnya harini..tak solat lagi ni.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu.
Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku, kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat untukmu nanti ada juga (jangan mimpilah!)



~Renung-renungkan dan selamat beramal~

Sebarkan pada MUSLIM yang lain jika kita sayangkan Sahabat Islam kita :)


.

Hadiah Terbaik


** ..HADIAH TERBAIK..

¸.•◕)►kepada kawan KESETIAAN..
¸.•◕)► kepada musuh KEMAAFAN..
¸.•◕)► kepada ketua KHIDMAT..
¸.•◕)► kepada yang muda CONTOH TERBAIK..
¸.•◕)► kepada yang tua HARGAI BUDI MEREKA DAN KESETIAAN..
¸.•◕)► kepada pasangan CINTA DAN KETAATAN..
¸.•◕)► kepada manusia KEBEBASAN..

★..yang terpenting, kepada ALLAH KETAATAN DAN KECINTAAN ABADI..★

>> Allah mengetahui segalanya ^__^..wallahua'lam..-il


.

Imam Junaid Al-Baghdadi

Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, dan semuanya berada dibawah naugan Allah hendaknya...

Junaid Al-Baghdadi (maqamnya gambar di seb

elah)adalah seorang ulama sufi dan wali Allah yang paling menonjol namanya di kalangan ahli-ahli sufi. Tahun kelahiran Imam Junaid tidak dapat dipastikan. Tidak banyak dapat ditemui tahun kelahiran beliau pada biografi lainnya. Beliau adalah orang yang terawal menyusun dan memperbahaskan tentang ilmu tasauf dengan ijtihadnya. Banyak kitab-kitab yang menerangkan tentang ilmu tasauf berdasarkan kepada ijtihad Imam Junaid Al-Baghdadi.
Imam Junaid adalah seorang ahli perniagaan yang berjaya. Beliau memiliki sebuah gedung perniagaan di kota Baghdad yang ramai pelanggannya. Sebagai seorang guru sufi, beliau tidaklah disibukkan dengan menguruskan perniagaannya sebagaimana sesetengah peniaga lain yang kaya raya di Baghdad.

Waktu perniagaannya sering disingkatkan seketika kerana lebih mengutamakan pengajian anak-anak muridnya yang dahagakan ilmu pengetahuan. Apa yang mengkagumkan ialah Imam Junaid akan menutup kedainya setelah selesai mengajar murid-muridnya. Kemudian beliau balik ke rumah untuk beribadat seperti solat, membaca al-Quran dan berzikir.

Setiap malam beliau berada di masjid besar Baghdad untuk menyampaikan kuliahnya. Ramai penduduk Baghdad datang masjid untuk mendengar kuliahnya sehingga penuh sesak.

Imam Junaid hidup dalam keadaan zuhud. Beliau redha dan bersyukur kepada Allah SWT dengan segala nikmat yang dikurniakan kepadanya. Beliau tidak pernah berangan-angan untuk mencari kekayaan duniawi dari sumber pekerjaannya sebagai peniaga.

Beliau akan membahagi-bahagikan sebahagian dari keuntungan perniagaannya kepada golongan fakir miskin, peminta dan orang-orang tua yang lemah.
Bertasauf Ikut Sunnah Rasulullah saw

Imam Junaid seorang yang berpegang kuat kepada al-Quran dan as-Sunnah. Beliau sentiasa merujuk kepada al-Quran dan sunnah Rasulullah saw dalam setiap pengajiannya.

Beliau pernah berkata:

“Setiap jalan tertutup, kecuali bagi mereka yang sentiasa mengikuti perjalanan Rasulullah saw. Sesiapa yang tidak menghafal al-Quran, tidak menulis hadis-hadis, tidak boleh dijadikan ikutan dalam bidang tasauf ini.”

Memiliki Beberapa Kelebihan dan Karamah
Imam Junaid mempunyai beberapa kelebihan dan karamah. Antaranya ialah berpengaruh kuat setiap kali menyampaikan kuliahnya. Kehadiran murid-muridnya di masjid, bukan saja terdiri daripada orang-orang biasa malah semua golongan meminatinya.

Masjid-masjid sering dipenuhi oleh ahli-ahli falsafah, ahli kalam, ahli fekah, ahli politik dan sebagainya. Namun begitu, beliau tidak pernah angkuh dan bangga diri dengan kelebihan tersebut.

Diuji Dengan Seorang Wanita Cantik

Setiap insan yang ingin mencapai keredhaan Allah selalunya menerima ujian dan cabaran. Imam Junaid menerima ujian daripada beberapa orang musuhnya setelah pengaruhnya meluas. Mereka telah membuat fitnah untuk menjatuhkan imej Imam Junaid.

Musuh-musuhnya telah bekerja keras menghasut khalifah di masa itu agar membenci Imam Junaid. Namun usaha mereka untuk menjatuhkan kemasyhuran Imam Junaid tidak berhasil.

Musuh-musuhnya berusaha berbuat sesuatu yang boleh memalukan Imam Junaid. Pada suatu hari, mereka menyuruh seorang wanita cantik untuk memikat Imam Junaid. Wanita itu pun mendekati Imam Junaid yang sedang tekun beribadat. Ia mengajak Imam Junaid agar melakukan perbuatan terkutuk.

Namun wanita cantik itu hanya dikecewakan oleh Imam Junaid yang sedikitpun tidak mengangkat kepalanya. Imam Junaid meminta pertolongan dari Allah agar terhindar daripada godaan wanita itu. Beliau tidak suka ibadahnya diganggu oleh sesiapa. Beliau melepaskan satu hembusan nafasnya ke wajah wanita itu sambil membaca kalimah Lailahailallah. Dengan takdir Tuhan, wanita cantik itu rebah ke bumi dan mati.

Khalifah yang mendapat tahu kematian wanita itu telah memarahi Imam Junaid kerana menganggapnya sebagai suatu perbuatan jenayah.

Lalu khalifah memanggil Imam Junaid untuk memberikan penjelasan di atas perbuatannya. “Mengapa engkau telah membunuh wanita ini?” tanya khalifah.

“Saya bukan pembunuhnya. Bagaimana pula dengan keadaan tuan yang diamanahkan sebagai pemimpin untuk melindungi kami, tetapi tuan berusaha untuk meruntuhkan amalan yang telah kami lakukan selama 40 tahun,” jawab Imam Junaid.

Wafatnya

Akhirnya kekasih Allah itu telah menyahut panggilan Ilahi pada 297 Hijrah. Imam Junaid telah wafat di sisi As-Syibli, seorang daripada muridnya.

Ketika sahabat-sahabatnya hendak mengajar kalimat tauhid, tiba-tiba Imam Junaid membuka matanya dan berkata, “Demi Allah, aku tidak pernah melupakan kalimat itu sejak lidahku pandai berkata-kata.”

sumber : http://tamanulama.blogspot.com


.


Untung Pada Secubit Syukur

Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, dan semuanya berada dibawah naugan Allah hendaknya...

Mentari menampakkan senyuman pada gigi langit gelap. Di sebarnya nur cahaya terik semampu mungkin, lantai-lantai bumi mula mengeliat bangkit dari semalaman terganggu dengan mimpi-mimpi ngeri kegagalan umat Islam akhir zaman dalam memelihara agama suci ini seadanya.

Abdullah dengan segera menyentap beg yang dari semalam menyepi di penjuru rumah usang itu. berlari-lari anak ke tempat basikal tinggalan arwah ayahanda tercinta 5 tahun yang lalu.
Udah lewat lagaknya tampak jelas..

Pandangan Abdullah dicuri seketika oleh anak jiran berhampiran rumahn ya. Si Abu, si abu naik kereta ke sekolah, siap dengan pemandu lagi.

"ah... anak orang kaya, biasa saja mereka begitu" keluh hati kecil Abdullah.


HAKIKAT pada si Abu berbeza rupanya.

si Abu masuk dengan megahnya ke dalam kereta berkilat kepunyaan bapa nya.

"ah... boringnya jadi orang kaya, tak bebas langsung..." si Abu bermonolok seorangan.

Kereta mewah Abu menghampiri sekolah, Abu terpandang Karim yang hanya berjalan kaki ke sekolah. Dalam benak Abu berdetik : " kan best jadi budak tu, jalan kak i je ke sekolah, bebas..."


HAKIKATnya hanya si Karim yang tahu.

Rupa-rupanya, semasa Karim berlari anak ke sekolah bersebelahan rumah kedudukannya. Sempat sahaja terlintas dalam kotak fikiran Karim kalau boleh dia mahu seperti Raja.

yer la, Raja seorang anak yang untung, kerana secara rutin ayahnya akan menghantar Raja di depan pintu sekolah.


LAIN halnya di hati Raja..

Raja tidak bersetuju andai di buat seperti anak kecil begitu. Baginya adalah baik kalau dia seperti orang lain....

KISAH INI TIDAK AKAN HABIS... kerana sukarnya kita mengungka pkan syukur...

Syukur itu kalimah yang mudah tapi berapa orang yang mampu mengugkapkannya dengan hati yang rela dan lapang. Adakah anda tergolong dalam golongan ini?? nauzubillah, moga dijauhkan Allah...


Justifikasinya pada 3 kedudukan:

  1. Syukur kepada Yang Diatas dengan mentaatiNya.
  2. Syukur kepada yang setaraf dengan memberi balasan kepadanya, dan
  3. Syukur kepada yang rendah kedudukannya dengan bermurah hati kepadanya.

Firman Allah taala..
“Jika kamu menghitung-menghitung nikmat Allah, niscaya kamu tidak akan dapat menentukan jumlahnya (menghitungnya). Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang.” QS. An Nahl : 18


kata seorang ulama, kalau tak silap namanya Imam Junaid Al Baghdadi :

- Ketika aku berumur 7 tahun, seorang syeikh yang sedang dikerumuni murid-muridnya bertanya kepadaku: “Wahai anak, apakah maksud syukur?” Aku menjawab: “Engkau tidak melakukan maksiat dengan nikmat yang telah dikurniakan Allah kepada kamu.” Lalu syeikh itu berkata: “Aku dapat mengagak bahawa Allah akan mengurniakan kebaikan kepada kamu dengan lidah kamu.” Lalu aku menangis dan menyesal dengan ucapan aku tadi (kerana berat tanggungjawab untuk bersyukur tersebut).


syukur kepada MANUSIA adalah jalan kepada syukur kepada ALLAH.
perbanyakkan syukur... Alhamdulillah ya Allah.... Alhamdulillah ya robbi..
tempat kami bersama orang-orang yang sentiasa bersyukur kepada mu ya Allah.. aamin...


.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..:: Jom Kongsi ::..