Malaikat di rumah mu


Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, serta semua ulama semoga dibawah naugan Allah hendaknya... aaamin...

Alhamdulillah, baru usai berceloteh dengan ibu di kampung, terubat rasa rindu buat seisi keluarga.

Apa tidaknya, Minggu lepas ada talefon tapi dapat sembang dengan adik lelaki (Abdul Hamid) saje, sebab yang mak dan ayah menghadiri majlis peminagan seseorang, jadi sembang-sembang dengan Hamid je la, cerita pasal sekolah baru dia. Tahniah dapat sambung STPM, belajar leh bebaik.

Sedar tak sedar rupa-rupanya dah genap satu jam kami bersembang, bila jauh macam ni la jadinya, cakap lama mana pun tak rasa gundahnya, ada-ada saja isu yang dibangkitkan, masya Allah. terima kasih ibuku kerna sudi melayan kerenah anakmu ini.. syukran...

Dalam kesempatan ini ana nak bawa satu cerita untuk renungan bersama..


__________________________________


Suatu hari seorang bayi siap untuk dilahirkan ke dunia.

Dia bertanya kepada Tuhan : "Para malaikat disini mengatakan bahawa esok Engkau akan mengirimku ke dunia, tetapi bagaimana cara saya hidup disana, saya begitu kecil dan lemah"?

Dan Tuhan menjawab, "Saya telah memilih satu malaikat untukmu. Ia akan menjaga dan mengasihimu."

"Tapi disini, di dalam syurga, apa yang pernah saya lakukan hanyalah bernyanyi dan tertawa. Ini sudah cukup bagi saya untuk berbahagia."

"Malaikatmu akan bernyanyi dan tersenyum untukmu setiap hari. Dan kamu akan merasakan kehangatan cintanya dan menjadi lebih berbahagia."

"Dan bagaimana saya bisa mengerti saat orang-orang berbicara kepadaku jika saya tidak mengerti bahasa mereka ?"

"Malaikatmu akan berbicara kepadamu dengan bahasa yang paling indah yang pernah kamu dengar; dan dengan penuh kesabaran dan perhatian, dia akan mengajarkan bagaimana cara kamu berbicara."

"Dan apa yang akan saya lakukan saat saya ingin berbicara kepadaMu ?"


"Malaikatmu akan mengajarkan bagaimana cara kamu berdoa."


"Saya mendengar bahawa di Bumi banyak orang jahat. Siapa yang akan melindungi saya ?"


"Malaikatmu akan melindungimu, walaupun hal tersebut mungkin dapat mengancam jiwanya."

"Tapi, saya pasti akan merasa sedih karena tidak melihatMu lagi."

"Malaikatmu akan menceritakan padamu tentang Aku, dan akan mengajarkan bagaimana agar kamu bisa kembali kepadaKu, walaupun sesungguhnya Aku akan selalu berada di sisimu."


Saat itu Surga begitu tenangnya sehingga suara dari Bumi dapat terdengar, dan sang anak bertanya perlahan, "Tuhan, jika saya harus pergi sekarang, bisakah Kamu memberitahuku nama malaikat tersebut ?

"Kamu akan memanggil malaikatmu, Ibu."

Ingatlah selalu kasih sayang ibu, berdoalah untuknya dan cintailah dia sepanjang masa.

______________________

Sekadar renungan bersama, berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa mu...

Dalam sebuah hadith disebut:Berbuat baiklah kamu kepada kedua ibu bapa kamu, nescaya anak-anak kamu akan berbuat baik kepada kamu“.

insya Allah.


...:: berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa mu ::...


Category:

3 comments:

izfanora said...

syurga di bawah telapak kaki ibu.. :)

ibu tiada galang gantinya.

fahim ibnuHu said...

yup, selagi hayat di kandung badan.. sanjungi ibu bapa anda...

Awang Afif said...

ibu tiada galang gantinya... segalanya ibu...
tiba2 lak rindu ibu ni...hehe
ayah jua takkan pernah dlupa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..:: Jom Kongsi ::..