Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, serta semua ulama semoga dibawah naugan Allah hendaknya... aaamin...
Terus dan terus bersyukur buat Sang Pencipta.Sedikit coretan buat penghulu segala hari ( syaiyidi ayyam ), rutin kami setelah usai menunaikan kewajipan sebagai seorang lelaki muslim, kami akan ke syu' (pasar) untuk membeli barang-barang kegunaan dapur, dengan cara ini kami dapat membuat anggaran perbelanjaan isi rumah dengan lebih baik, insya Allah.
Ini juga salah satu cara seisi rumah merapatkan tali ukhuwwah antara ahli bait (ahli rumah). Kata orang hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah. dalam membentuk tautan isi dan kuku.
Tangan ini cukup gatal untuk menari jadi ambil sedikit masa untuk berkongsi satu laman blog yang tak kurang bagus untuk dilawati, iaitu laman blog Manhal PMRAM (pmram-manhal.blogspot.com/)
Di sini saya sertakan satu artikal untuk tatapan bersama.
_______________________________________________
Hukum Bersalaman Antara Lelaki Dengan Perempuan
Pendahuluan
Para sahabat, para ulama’ salaf dan ulamak kontemporeri telah berselisih mengenai hukum bersalaman antara lelaki dan perempuan ajnabiah (bukan mahram). Perselisihan yang terbit daripada masalah ini berpunca daripada perbezaan dalam nas hadis serta al-athar (الأثر). Situasi ini akan dibahaskan dengan terperinci pada tiga bahagian :
• Perbahasan pertama mengenai pandangan ulama’ mengenai hukum bersalaman antara lelaki dengan perempuan, beserta dalil daripada sunnah, dan sedikit kesimpulan mengenai masalah ini.
• Perbahasan kedua mengenai keraguan yang terdapat dalam hukum keharusan berjabat tangan dengan perempuan serta jawapan kepadanya.
• Pandangan ulama’ mengenai hukum berjabat tangan dengan perempuan tua.
Bahagian Pertama : Pandangan Ulama’ Mengenai Hukum Bersalaman Antara Lelaki Dengan Perempuan
Kebanyakan ulama’ membahaskan hukum berjabat tangan dengan perempuan dengan menyamakan dengan hukum pandangan antara lelaki dan perempuan melalui kaedah qias yang lebih utama (الأولى). Di sini dibawakan beberapa pendapat para ulama’ dalam masalah ini:
1. Disebutkan di dalam kitab بدائع الصنائع yang menyatakan bahawa hukum menyentuh dua anggota ini (dua tapak tangan ), tidak dibolehkan bersalaman antara lelaki dan perempuan. Hal ini kerana, diharuskan melihat perempuan kerana dharurat (keperluan) tetapi ia tidak ada pada sentuhan perempuan. Ini disebabkan perbuatan menyentuh perempuan boleh menaikkan nafsu dan meransang syahwat dengan kadar yang lebih kuat berbanding dengan hanya melihatnya.
2. Dalam kitab رد المختار ada menyebutkan bahawa tidak boleh seseorang lelaki menyentuh muka seseorang perempuan dan tapak tangannya walaupun aman dari nafsu syahwat kerana kesannya lebih besar daripada melihatnya, tetapi dibolehkan menyentuh perempuan tua yang tidak bernafsu sekiranya aman daripada syahwat. Begitu juga dibolehkan bagi lelaki yang sudah tua menyentuh perempuan sekiranya kedua-dua pihak yakin terhindar dari gangguan syahwat.
3. Di dalam kitab الشرح الصغير Syeikh Ad-Dardir telah menyebut bahawa tidak harus bersalaman dengan perempuan walaupun perempuan tersebut sudah tua dan tidak bernafsu.
4. Telah disebutkan dalam kebanyakan kitab mazhab As-Syafie bahawa haram bersalaman antara lelaki dan perempuan. Antaranya :
• Imam Nawawi menyatakan dalam kitab روضة الطالبين bahawa melihat perempuan adalah perkara yang dilarang, maka larangan menyentuh perempuan adalah lebih utama kerana ianya lebih memberahikan.
• Imam Ramli menyatakan dalam kitab نهاية المحتاج bahawa tidak boleh seseorang lelaki menyentuh wajah seseorang perempuan asing (الأجنبية), walaupun melihatnya adalah dibolehkan seperti dalam keadaan pengajian, bertunang dan persaksian.
• Imam As-Syarbini menyatakan dalam kitab مغني المحتاج, diharamkan menyentuh seseorang perempuan kerana ianya lebih menaikkan nafsu dan syahwat serta lebih memberahikan berbanding hanya melihatnya.
Doktor Wahbah Az-Zuhaili menyatakan di dalam kitab الفقه الإسلامي وأدلته hukum melihat seseorang perempuan adalah haram, maka menyentuhnya pun diharamkan kerana ianya merangsangkan syahwat dan lebih memberahikan. Ia berdasarkan dalil dan hujah bahawasanya sekiranya air mani keluar dari seseorang kerana menyentuh perempuan maka ia membatalkan puasa, tetapi sekiranya keluar air mani dari seseorang hanya kerana melihat perempuan, puasanya tidak terbatal ”.
Doktor Yusuf Al-Qardawi menyebut dalam kitab فتاوى معاصرة, haram seseorang lelaki bersalaman dengan perempuan sekiranya nafsu dan syahwat daripada salah satu pihak yang terangsang, ataupun dikhuatiri mendatangkan fitnah mengikut sangkaannya. Begitu juga berpindah hukum daripada harus kepada haram sekiranya seseorang itu menyentuh mahramnya dengan nafsu dan syahwat. Tetapi dibolehkan bersalaman dengan perempuan ketika aman dari fitnah.
Syeikh Muhammad Ali As-Sobuni menyebut di dalam kitab روائع البيان في تفسير آيات الأحكام bahawa tidak dibenarkan lelaki bersalaman dengan perempuan kerana Nabi S.A.W. tidak melakukannya ketika berbai`ah (mengangkat sumpah) dengan wanita, maka bagaimana kita boleh mengatakan selain daripada Nabi dibolehkan bersalaman dengan perempuan sedangkan mereka tidak aman daripada fitnah dan ransangan syahwat serta tidak aman dari hasutan syaitan yang bergerak di dalam pembuluh darah mereka.
Syeikh Al-Bana telah menyebut dalam kitab الفتح الرباني bahawa haram berjabat tangan dengan perempuan ajnabiah dan menyentuh kulitnya tanpa ada pelapik.
Dalil Pengharaman Daripada Sunnah
1) Hadith :
حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ سَعْدٍ حَدَّثَنَا ابْنُ أَخِي ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عَمِّهِ أَخْبَرَنِي عُرْوَةُ أَنَّ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا زَوْجَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَخْبَرَتْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَمْتَحِنُ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِ مِنْ الْمُؤْمِنَاتِ بِهَذِهِ الْآيَةِ بِقَوْلِ اللَّهِ (يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَاتُ يُبَايِعْنَكَ إِلَى قَوْلِهِ غَفُورٌ رَحِيمٌ ) قَالَ عُرْوَةُ قَالَتْ عَائِشَةُ فَمَنْ أَقَرَّ بِهَذَا الشَّرْطِ مِنْ الْمُؤْمِنَاتِ قَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ بَايَعْتُكِ كَلَامًا وَلَا وَاللَّهِ مَا مَسَّتْ يَدُهُ يَدَ امْرَأَةٍ قَطُّ فِي الْمُبَايَعَةِ مَا يُبَايِعُهُنَّ إِلَّا بِقَوْلِهِ قَدْ بَايَعْتُكِ عَلَى ذَلِكِ تَابَعَهُ يُونُسُ وَمَعْمَرٌ وَعَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ إِسْحَاقَ عَنْ الزُّهْرِيِّ وَقَالَ إِسْحَاقُ بْنُ رَاشِدٍ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ عُرْوَةَ وَعَمْرَةَ
Maksudnya : Telah menceritakan kepada kami Ishaq Telah menceritakan kepada kami Ya'qub bin Ibrahim bin Sa'dari Telah menceritakan kepada kami Anak saudaraku Ibnu Syihab dari pamannya Telah mengabarkan kepadaku Urwah bahwanya Aisyah radliallahu 'anha Telah mengabarkan kepadanya, bahwasanya; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menguji kaum wanita yang berhijrah kepadanya dengan ayat ini: "Wahai sang Nabi, apabila wanita-wanita mukminat datang kepadaku hendak berbai'at -hingga firman-Nya- (Allah) Maha Pengampun dan juga Penyayang." (QS. Almumtahanah 2). Urwah berkata; Aisyah berkata; Wanita-wanita mukminat yang mengikrarkan syarat ini, maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda padanya: "Sesungguhnya aku telah membai'atmu." Yakni beliau membai'atnya hanya sebatas ungkapan. Dan demi Allah, tangan beliau tidak pernah menyentuh tangan seorang wanita pun dalam berbai'at. Beliau tidak pernah membaiat mereka kecuali dengan ungkapan: "Sungguh, aku telah membai'atmu atas perkataan itu." Hadits ini dikuatkan oleh Yunus, Ma'mar dan Abdurrahman bin Ishaq dari Az Zuhri. Dan Ishaq bin Rasyid berkata; dari Az Zuhri dari Urwah dan 'Amrah. – Hadith ke-4512 riwayat Imam Bukhari.
Ulasan : Imam Ibnu Hajar menyebut di dalam kitab Fathul Bari bahawa “perkataan (قد بايعتك كلاما) bermaksud bai`ah tersebut hanya berlaku dengan ucapan sahaja tanpa berjabat tangan”. Bahkan Imam Nawawi menyebut dalam kitabnya Syarah Sohih Muslim bahawa berbai`ah dengan perempuan adalah dengan tidak menggunakan tapak tangan, dan Nabi Muhammad S.A.W. tidak menyentuh kulit perempuan ajnabiah tanpa ada dharurat. Hadith ini juga menunjukkan bahawa Nabi tidak menyentuh tangan wanita ajnabiah yang sama ada ketika bai`ah mahupun selain daripadanya.
Maka difahami disini bahawa Nabi tidak berbuat demikian (bersalaman) walaupun baginda adalah maksum (terpelihara) daripada segala keraguan, dan mereka yang selain daripada baginda lebih utama mengelakkan daripada bersalaman dengan perempuan/lelaki yang bukan mahram. Tetapi telah jelas sebelum ini bahawa tidak boleh berjabat tangan dengan perempuan kerana pengaharamannya. Maka diharamkan menyentuh perempuan ajnabi walaupun bukan pada auratnya iaitu muka dan tapak tangannya.
2) Hadith :
حَدَّثَنَا سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ قَالَ سَمِعَ ابْنُ الْمُنْكَدِرِ أُمَيْمَةَ بِنْتَ رُقَيْقَةَ تَقُولُ بَايَعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي نِسْوَةٍ فَلَقَّنَنَا فِيمَا اسْتَطَعْتُنَّ وَأَطَقْتُنَّ قُلْتُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَرْحَمُ مِنَّا مِنْ أَنْفُسِنَا قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ بَايِعْنَا قَالَ إِنِّي لَا أُصَافِحُ النِّسَاءَ إِنَّمَا قَوْلِي لِامْرَأَةٍ قَوْلِي لِمِائَةِ امْرَأَةٍ
Maksudnya : Telah menceritakan kepada kami Sufyan bin 'Uyainah berkata; Ibnu Munkadir mendengar Umaimah binti Ruqaiqah berkata, "Aku membaiat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dengan beberapa wanita, lalu beliau mentalqin kami pada apa yang kami bisa dan mampu. Aku berkata, "Allah dan Rasul-Nya lebih menyayangi kita daripada diri kita. Aku pun berkata, "Wahai Rasulullah, baatlah kami!" Beliau bersabda: 'Sesungguhnya aku tidak menjabat tangan wanita, hanyasanya perkataanku untuk seorang wanita sebagaimana perkataanku untuk seratus wanita." – Hadith ke-25765 riwayat Imam Ahmad.
3) Hadith :
حَدَّثَنِي أَبُو الطَّاهِرِ أَحْمَدُ بْنُ عَمْرِو بْنِ سَرْحٍ أَخْبَرَنَا ابْنُ وَهْبٍ أَخْبَرَنِي يُونُسُ بْنُ يَزِيدَ قَالَ قَالَ ابْنُ شِهَابٍ أَخْبَرَنِي عُرْوَةُ بْنُ الزُّبَيْرِ أَنَّ عَائِشَةَ زَوْجَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَتْ كَانَتْ الْمُؤْمِنَاتُ إِذَا هَاجَرْنَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُمْتَحَنَّ بِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ ) يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَاتُ يُبَايِعْنَكَ عَلَى أَنْ لَا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئًا وَلَا يَسْرِقْنَ وَلَا يَزْنِينَ (إِلَى آخِرِ الْآيَةِ قَالَتْ عَائِشَةُ فَمَنْ أَقَرَّ بِهَذَا مِنْ الْمُؤْمِنَاتِ فَقَدْ أَقَرَّ بِالْمِحْنَةِ وَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَقْرَرْنَ بِذَلِكَ مِنْ قَوْلِهِنَّ قَالَ لَهُنَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ انْطَلِقْنَ فَقَدْ بَايَعْتُكُنَّ وَلَا وَاللَّهِ مَا مَسَّتْ يَدُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَدَ امْرَأَةٍ قَطُّ غَيْرَ أَنَّهُ يُبَايِعُهُنَّ بِالْكَلَامِ قَالَتْ عَائِشَةُ وَاللَّهِ مَا أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى النِّسَاءِ قَطُّ إِلَّا بِمَا أَمَرَهُ اللَّهُ تَعَالَى وَمَا مَسَّتْ كَفُّ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَفَّ امْرَأَةٍ قَطُّ وَكَانَ يَقُولُ لَهُنَّ إِذَا أَخَذَ عَلَيْهِنَّ قَدْ بَايَعْتُكُنَّ كَلَامًا
Maksudnya : Telah menceritakan kepadaku Abu At Thahir Ahmad bin 'Amru bin Sarh telah mengabarkan kepada kami Ibnu Wahb telah mengabarkan kepadaku Yunus bin Yazid dia berkata; Ibnu Syihab berkata; telah mengabarkan kepadaku 'Urwah bin Az Zubair bahwa 'Aisyah isteri Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, bertanya, "Apabila para wanita yang beriman hijrah kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, mereka selalu diuji sebagaimana dalam firman Allah 'azza wajalla: '(Hai nabi, apabila datang kepadamu perempuan-perempuan yang beriman untuk mengadakan 'janji setia, bahwa mereka tiada akan menyekutukan Allah, tidak akan mencuri, tidak akan berzina …) ' (Qs. Mumtahanah: 12). 'Aisyah berkata, "Siapa yang memegang teguh janji-janji tersebut dengan setia, berarti mereka lulus dari ujian, dan apabila mereka telah mengingrarkan janji tersebut dengan ucapan mereka di hadapan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda kepada mereka: "Pergilah, sesungguhnya kalian telah berbai'at kepadaku." Demi Allah, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam tidak pernah memegang tangan seorang wanita pun, beliau membaiat mereka dengan ucapan. Aisyah melanjutkan, "Demi Allah, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam tidak pernah mengambil sumpah kepada kaum wanita kecuali atas apa yang diperintahkan oleh Allah, dan beliau tidak pernah menyentuh telapak seorang wanita pun, apabila beliau membai'at mereka, beliau hanya mengucapkan; "Sesungguhnya saya telah membai'at kalian." – Hadith ke-3470 riwayat Imam Muslim.
4) Hadith :
عن عبد الله بن عمرو بن العاص رضي الله عنهما : إن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان لا يصافح النساء في البيعة
Maksudnya : Daripada Abdullah bin ‘Amru bin Al-‘Ash r.a. : Sesungguhnya Rasulullah S.A.W. tidak berjabat dengan wanita di dalam bai’ah.
Ulasan : Allah S.W.T. berfirman di dalam Surah Al-Ahzab :
21. Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan Yang baik, Iaitu bagi orang Yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang).
Maka wajib bagi kita sebagai umat baginda perlu mencontohi Nabi S.A.W. kerana baginda merupakan ikutan yang baik seperti yang dinyatakan di dalam ayat di atas.
5) Hadith :
عن معقل بن يسار - رضي الله عنه – أن رسول الله صلى الله عليه وسلم – قال : لأن يطعن في رأ س أحدكم بمخيط من حديد خير له من أن يمس امرأة لا تحل له
Maksudnya : Daripada Ma’qal bin Yasar r.a. bahawa Rasulullah S.A.W. telah bersabda : Jika jarum besi dicucuk di kepala salah seorang di kalangan kamu adalah lebih baik daripada dia menyentuh seorang wanita yang tidak halal baginya (bukan mahram).
Ulasan : Hadith ini menunjukkan perumpamaan perbuatan yang boleh membinasakan diri adalah lebih baik daripada tangan seseorang lelaki menyentuh kulit wanita yang tidak halal baginya (bukan mahram).
6) Hadith :
حَدَّثَنَا إِسْحَقُ بْنُ مَنْصُورٍ أَخْبَرَنَا أَبُو هِشَامٍ الْمَخْزُومِيُّ حَدَّثَنَا وُهَيْبٌ حَدَّثَنَا سُهَيْلُ بْنُ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ كُتِبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ نَصِيبُهُ مِنْ الزِّنَا مُدْرِكٌ ذَلِكَ لَا مَحَالَةَ فَالْعَيْنَانِ زِنَاهُمَا النَّظَرُ وَالْأُذُنَانِ زِنَاهُمَا الِاسْتِمَاعُ وَاللِّسَانُ زِنَاهُ الْكَلَامُ وَالْيَدُ زِنَاهَا الْبَطْشُ وَالرِّجْلُ زِنَاهَا الْخُطَا وَالْقَلْبُ يَهْوَى وَيَتَمَنَّى وَيُصَدِّقُ ذَلِكَ الْفَرْجُ وَيُكَذِّبُهُ
Maksudnya : Telah menceritakan kepada kami Ishaq bin Manshur telah mengabarkan kepada kami Abu Hisyam Al Makhzumi telah menceritakan kepada kami Wuhaib telah menceritakan kepada kami Suhail bin Abu Shalih dari bapaknya dari Abu Hurairah dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Sesungguhnya manusia itu telah ditentukan nasib perzinaannya yang tidak mustahil dan pasti akan dijalaninya. Zina kedua mata adalah melihat, zina kedua telinga adalah mendengar, zina lidah adalah berbicara, zina kedua tangan adalah menyentuh, zina kedua kaki adalah melangkah, dan zina hati adalah berkeinginan dan berangan-angan, sedangkan semua itu akan ditindak lanjuti atau ditolak oleh kemaluan." – Hadith ke-4802 riwayat Imam Muslim.
Kesimpulan : Hasil daripada perbahasan diatas maka dapat difahami bahawa tidak boleh seseorang lelaki berjabat tangan dengan perempuan ajnabiah, bahkan anggota badan mereka. Ini berdasarkan dalil-dalil yang telah dinyatakan sebelum ini daripada perbuatan baginda S.A.W.
Sesungguhnya syara’ menyatakan pandangan wajib ditundukkan kerana khuatir akan berlakunya fitnah. Maka tidak syak lagi bahawa bersentuhan antara anggota badan lelaki dan perempuan adalah lebih kuat kesannya kepada bangkitnya syahwat tambahan pula ia merupakan faktor yang membawa kepada fitnah berbanding dengan pandangan.
Ditambah pula dengan nilai ketaqwaan kepada Allah yang semakin berkurangan pada zaman ini, dan berkurangnya mereka yang wara`, maka menjauhkan diri dari fitnah dan sebab-sebabnya adalah dituntut. Perbuatan bersentuhan kulit antara lelaki dan perempuan adalah merupakan sebahagian daripada fitnah tersebut, dan segala jalan yang membawa kepada perkara haram perlulah disekat dan dihalang.
Bahagian Kedua : Keraguan Pada Hukum Keharusan Berjabat Tangan Dengan Perempuan Serta Jawapan
1. Diriwayatkan daripada Ummi `Atiah, beliau berkata :
لما قدم الرسول الله(ص) في المدينة جمع النساء الأنصار في البيت ثم أرسل إلينا عمر بن الخطاب , فقام على الباب فسلم فرددنا عليه السلام فقال : أنا رسول رسول الله إليكن ألا تشركن بالله شيئا, فقلنا : نعم, فمد يداه من خارج البيت فمددنا أيدينا من داخل البيت ثم قال : (اللهم اشهد). - رواه ابن خزيمة, وابن حبان, والبزار, والطبري
Maksudnya : Ketika Rasulullah S.A.W. tiba di Madinah, baginda menghimpunkan perempuan-perempuan Ansar di dalam sebuah rumah, kemudian baginda mengutuskan Sayyidina Umar Al-Khattab kepada kami. Saidina Umar berdiri dihadapan pintu serta memberi salam, dan kami menjawab salamnya, dan beliau berkata : Aku ini adalah utusan dari Rasulullah kepada kamu semua, hendaklah kamu jangan mensyirikkan Allah dengan sesuatu. Maka kami berkata : Ya. Beliau kemudiannya menghulurkan tangannya dari luar rumah dan kami pun menghulurkan tangan kami dari dalam rumah serta berkata : Ya allah, saksikanlah. - Hadith riwayat Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban, Al-Bazar, dan Imam At-Thabari.
Jawapan : Al-Hafiz Ibnu Hajar telah menyebut dalam kitab Fathul Bari : Sesungguhnya menghulurkan tangan dari sebalik tabir merupakan satu isyarat kepada berlakunya bai`ah walaupun tidak berlaku berjabat tangan. Barangkali juga, mereka menghulur tangan ketika bai`ah tanpa menyentuh satu sama lain (berjabat tangan).
2. Diriwayatkan daripada Ummi `Atiah, beliau berkata :
Jawapan : Al-Hafiz Ibnu Hajar telah menyebut dalam kitab Fathul Bari : Sesungguhnya menghulurkan tangan dari sebalik tabir merupakan satu isyarat kepada berlakunya bai`ah walaupun tidak berlaku berjabat tangan. Barangkali juga, mereka menghulur tangan ketika bai`ah tanpa menyentuh satu sama lain (berjabat tangan).
2. Diriwayatkan daripada Ummi `Atiah, beliau berkata :
حَدَّثَنَا أَبُو مَعْمَرٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ حَدَّثَنَا أَيُّوبُ عَنْ حَفْصَةَ بِنْتِ سِيرِينَ عَنْ أُمِّ عَطِيَّةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ بَايَعْنَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَرَأَ عَلَيْنَا) أَنْ لَا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئًا (وَنَهَانَا عَنْ النِّيَاحَةِ فَقَبَضَتْ امْرَأَةٌ يَدَهَا فَقَالَتْ أَسْعَدَتْنِي فُلَانَةُ أُرِيدُ أَنْ أَجْزِيَهَا فَمَا قَالَ لَهَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شَيْئًا فَانْطَلَقَتْ وَرَجَعَتْ فَبَايَعَهَا
Maksudnya : Telah menceritakan kepada kami Abu Ma'mar Telah menceritakan kepada kami Abdul Warits Telah menceritakan kepada kami Ayyub dari Hafshah binti Sirin dari Ummu 'Athiyyah radliallahu 'anha ia berkata; Kami berbai'at kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, lalu beliau pun membacakan ayat kepada kami: "Dan janganlah mereka menyekutukan Allah dengan sesuatu apapun." Kemudian beliau juga melarang kami untuk melakukan Niyahah (meratap saat tertimpa musibah). Lalu seorang wanita menggenggam tangannya dan berkata, "Sesungguhnya si Fulanah telah membahagiakanku, dan aku ingin segera membalasnya." Namun, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam tidak berkata apa pun pada wanita itu. Wanita itu pergi, kemudian kembali lagi, dan beliau pun membai'atnya. – Hadith ke-4513 riwayat Imam Bukhari.
Lafaz Hadis ( فقبضت امرأة يدها ) menunjukkan bahawa nabi berbaiah dengan mereka menggunakan tangan yakni nabi berjabat tangan dengan mereka.
Jawapan : Imam Ibnu Hajar Al-‘Asqolani menyatakan di dalam kitabnya Fathul Bari - yang dimaksudkan dengan (فقبضت امرأة يده) ialah
• Pernyataan ini merupakan majaz (menggunakan maksud selain daripada maksud asal) bahawa mereka lewat menerima (قبول) baiah daripada baginda.
• atau bai`ah tersebut (berjabat tangan) berlaku dengan keadaan tangan berlapik.
3. Sesunguhnya perkataan Nabi S.A.W. yang berbunyi ( إني لا أصافح النساء ) yang bermaksud “Aku tidak berjabat tangan dengan perempuan” dikhususkan dalam keadaan berbai`ah sahaja, tidak boleh diambil hukum larangan berjabat tangan tersebut secara mutlak.
Jawapan : Ulama’ Usul Fiqh menyatakan ketetapan dalam kaedah mereka iaitu “Sesuatu hukum tidak boleh diibaratkan kerana sebab yang khusus selagi lafaz tersebut umum”. Maka, hukum haram berjabat tangan adalah mutlak dalam semua keadaan berdasarkan lafaz yang digunakan umum.
4. Berjabat tangan dengan perempuan ajnabiah dibolehkan kerana ia dianggap sebagai dharurat disebabkan tersebarnya situasi masyarakat berjabat tangan antara lelaki dan perempuan ajnabiah dan sebaliknya.
Jawapan : Tersebarnya situasi berjabat tangan antara lelaki dan perempuan ajnabiah dan sebaliknya tidak dianggap sebagai dharurat kerana ia tidak boleh mengubah hukum yang jelas daripada Al-Quran dan As-Sunnah melainkan hukum tersebut pada asalnya terbina daripada situasi zaman maka ia akan berubah mengikut peredaran masa dan keperluan.
Bahagian Ketiga : Hukum Berjabat Tangan Dengan Perempuan Tua
Pada bahagian ini, hukum berjabat tangan dengan perempuan tua menurut pandangan para ulama’ adalah seperti berikut :
• Jumhur ulamak : Mazhab Syafie, Maliki dan selainnya mengatakan tidak harus berjabat tangan dengan perempuan ajnabiah samada muda mahupun tua. Disebutkan di dalam kitab الشرح الصغير bahawa Syeikh Ad-Dardir menyatakan tidak harus bersalaman dengan perempuan walaupun perempuan tersebut sudah tua dan tidak bernafsu.
• Mazhab Hanafi dan Hanbali membolehkan berjabat tangan dengan perempuan tua yang tidak bersyahwat. Tetapi sekiranya tidak aman daripada syahwat dan fitnah, ia tidak dibolehkan.
Disebutkan di dalam kitab رد المختار bahawa tidak boleh seseorang lelaki menyentuh muka seseorang perempuan dan tapak tangannya walaupun aman dari nafsu syahwat kerana kesannya lebih besar daripada melihatnya, tetapi dibolehkan menyentuh perempuan tua yang tidak bernafsu sekiranya aman dari syahwat. Disebutkan juga dalam kitab حاشية ابن عابدين bahawa perempuan yang sudah tua tidak mengapa berjabat tangan dengannya dan dibolehkan menyentuh tangannya selagi aman dari syahwat.
Dalam kita المبسوط ada menyatakan sekiranya perempuan tua itu tidak bersyahwat, tidak mengapa bersalaman dan menyentuh tangannya. Manakala di dalam kitab مجمع الأنهار : sekiranya aman dari fitnah, maka harus menyentuh perempuan jika perempuan tersebut tua dan tidak bersyahwat serta dibolehkan juga seorang lelaki yang tua menyentuh perempuan sekiranya kedua-duanya aman daripada fitnah.
Kesimpulan : Berdasarkan keadaan semasa yang berlaku, pendapat yang selamat dipakai ialah pandangan kebanyakan para ulama’ iaitu haram menyentuh antara kulit lelaki dan wanita walaupun salah seorang daripada keduanya telah lanjut usia dan tidak mempunyai syahwat (keinginan). Hal ini berdasarkan kepada sandaran dalil dan perbahasan yang telah dinyatakan oleh para ulama’ dalam masalah ini.
Rujukan :
1. Sohih Al-Bukhari, karangan Muhammad Ibn Ismail Ibn Ibrahim Ibn al-Mughirah Ibn Bardizbah al-Bukhari.
2. Sohih Muslim, karangan Abul Husayn Muslim ibn al-Hajjaj Qushayri al-Nisaburi.
3. Musnad Imam Ahmad, karangan Imam Ahmad bin Hanbal.
4. Ahkam Al-‘Aurat Wa An-Nazhar, karangan Syeikh Musa’id bin Qasim Al-Falih.
5. Ahkam Al-Quran, karangan Ibnu Al-‘Arabi.
6. Rawai’ Al-Bayan fi Tafsir Ayaat Al-Ahkam, karangan Syeikh Muhammad Ali As-Sobuni.
7. Adab Al-Mushofahah, karangan Syeikh Muhammad Nuruddin Al-Banjari Al-Makki.
Disediakan oleh,
Muhammad Sarkawi bin Salleh,
Felo MANHAL PMRAM.
Dalam kita المبسوط ada menyatakan sekiranya perempuan tua itu tidak bersyahwat, tidak mengapa bersalaman dan menyentuh tangannya. Manakala di dalam kitab مجمع الأنهار : sekiranya aman dari fitnah, maka harus menyentuh perempuan jika perempuan tersebut tua dan tidak bersyahwat serta dibolehkan juga seorang lelaki yang tua menyentuh perempuan sekiranya kedua-duanya aman daripada fitnah.
Kesimpulan : Berdasarkan keadaan semasa yang berlaku, pendapat yang selamat dipakai ialah pandangan kebanyakan para ulama’ iaitu haram menyentuh antara kulit lelaki dan wanita walaupun salah seorang daripada keduanya telah lanjut usia dan tidak mempunyai syahwat (keinginan). Hal ini berdasarkan kepada sandaran dalil dan perbahasan yang telah dinyatakan oleh para ulama’ dalam masalah ini.
Rujukan :
1. Sohih Al-Bukhari, karangan Muhammad Ibn Ismail Ibn Ibrahim Ibn al-Mughirah Ibn Bardizbah al-Bukhari.
2. Sohih Muslim, karangan Abul Husayn Muslim ibn al-Hajjaj Qushayri al-Nisaburi.
3. Musnad Imam Ahmad, karangan Imam Ahmad bin Hanbal.
4. Ahkam Al-‘Aurat Wa An-Nazhar, karangan Syeikh Musa’id bin Qasim Al-Falih.
5. Ahkam Al-Quran, karangan Ibnu Al-‘Arabi.
6. Rawai’ Al-Bayan fi Tafsir Ayaat Al-Ahkam, karangan Syeikh Muhammad Ali As-Sobuni.
7. Adab Al-Mushofahah, karangan Syeikh Muhammad Nuruddin Al-Banjari Al-Makki.
Disediakan oleh,
Muhammad Sarkawi bin Salleh,
Felo MANHAL PMRAM.
____________________________________________
Harap ada manfaat bersama, insya Allah.
kata tok khatab sebentar tadi : "agama itu umpama matahari, tanpa matahari tidak akan mampu tumbuh pohon-pohon, dan pastinya kita sebagai manusia akan meraba-raba dalam kegelapan."
2 comments:
tapi.....di ngeri saya belajar ni, boleh salam lelaki pompuan.. , ce cek mazhab maliki pulak..
sbb mereka guna maliki..
--> sy nak tanye,,ape pendapat akhi mengenai, bersih tu eh?
ermm, tak perlu tengok orang moroc kat sini (mesir) pun ada gak.dah menjadi mcm adab pun.
bukan setakat 2 aje, tgok la PM dan bini serta konco2nya, mereka bersalam antara lelaki dan perempuan. apabila mereka bersalaman adakah boleh dikira sebagai hukum???
Dalam islam, kita yang mengikut agama, bukan agama yang ikut kita.
Dan yang paling rojehnya, hukum bersalam antara lelaki dan perempuan adalah Haram, adapun kelonggaran andai selamat dr syahwat dan fitnah.
adakah kita yakin dapat mengelak dr fitnah dan syahwah??
mandul ke? (maaf andai kasar sedkt)
mengenai pendirian ana dengan bersih, insya Allah dalam post lepas ni.
Post a Comment