Hanya selembar

Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, serta semua ulama semoga dibawah naugan Allah hendaknya... aaamin...
inilah kertas soalan tadi


Hanya selembar kertas biasa.

Tetapi jawapanya tidak kurang dari 3 helai.
Tak percaya??

Baik la, ana cuba jawab soalan no1

Soalan no1 berbunyi macam ni:

(1)Apakah jual beli? (2)Apakah syarat bagi ma'qud alaih ( barang dan harga )?
(3)Apakah hukum jual beli fudhuli ( berlebih kurang )? Terangkan secara menyeluruh bersama dalil sertakan pendapat yang paling rojeh.


Jawapannya adalah seperti berikut.

(1)
Jual beli dari segi bahasa :
Jual beli dari segi syara' :

Dalil : dari Al-quran, Sunnah dan ijma'

Rukun-rukun jual beli : ada 3




bla... bla... blaa

dan kaza, wa kaza, wa kaza...

mintak maaf banyak-banyak sebab tak mampu nak tulis,
sang fakir tak sanggup nak buka nota n kitab.

Insya Allah andai ada masa dan kelapangan lepas imtihan, sang fakir akan kongsikan jawapan bagi soalan tu dengan kalian...

Saja-saja je buat tunjuk kertas soalan, sebab yang tak pernah tengok kertas soalan sesimple ini.
Hari ini sang fakir tunjuk kat kalian...

Inilah kertas soalan yang kami ( penuntut2 Azhar ) dapat saban tahun.
Segalanya bergantung pada markah jawapan yang dihantar sahaja, tiada tambahan lain sekalipun dari sudut kehadiran ataupun kertas kerja.

Usaha, lazimi doa, dan tawakkal kepada Allah...
Category:

3 comments:

RuMaH TuA said...

Sebaik2 pergantungan kepada Allah.
Insyaallah...
(^-^)

FYA PELANG! said...

eheh. ada blaja time idadi dulu. sumer dalam arab. al bai u', kan ?



haa. tapi, da ingat tak ingat :P

ku said...

ooo... ni lagi dasyat laa...
kalau adadi sikit jah, ni macam buat satu kitab dah... huhuhu..

contoh soalan apakah wanita??
kan kene cerita semua 2, dr penciptaan sampai la mati...huhuhu...

doakan kejayaan kami azhari...
ingin memartabatkan agama di bumi malaysia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..:: Jom Kongsi ::..