Apa Itu Zionisme

Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, dan semuanya berada dibawah naugan Allah hendaknya... aaamin...

Sebelum ini kita telah menguraikan tentang kekutan golongan Yahudi. Hari ini ana ingin berkongsi tentang Zionisme, Tahukah anda mengenainya?

Zion menjadi tempat suci sejak Nabi Daud a.s, yang juga seorang raja, menakluki Bukit Zion yang merupakan benteng pertahanan orang Yahudi daripada ancaman kaum Yabus. Nabi Daud a.s tinggal di benteng itu dan mereka menamakannya sebagai bandar Daud (Samuel 2 5:7-9). Zion lalu dikeramatkan oleh Yahudi sebagai tempat tinggal Tuhan, "Indahkanlah suaramu untul Tuhan yang menetap di Zion." (Mazmur 9 :11).

Zionisme ialah dasar atau gerakan kaum Yahudi yang bertujuan menegakkan sebuah negara Yahudi di Palestin, iaitu di bukit Zion dan sekitarnya.

Kaum Yahudi menganggap Nabi Musa a.s sebagai pemimpin pertama kaum Zionis. Ironinya, Nabi Musa a.s tidak pernah menjejakkan kaki di sana.


Semangat Zionisme

Zionisme membangkitkan fanatik kebangsaaan ( keyahudian ) dan keagamaan denagn mempergunakan cara kekerasan untuk mencapai tujuan itu. Jelasnya, mereka berpegang kepada konsep "matlamat itu menghalalkan apa jua cara".

Zionisme menggunakan berbagai tipu helah untuk mengurangkan dan seterusnya menghilangkan sama sekali penggunaan perkataan 'Palestin'. Mereka menggantikannya dengan perkataan lain yang berkaitan dengan sejarah kaum Yahudi di negara itu. Justeru nama 'Israel' ditabalkan sebagai negara yang telah merek dirikan.

Oleh kerana Zionisme di Palestin identitinya ialah kekerasan, kezaliman dan kehancuran, kaum zionis menggunakan nama Israel untuk mengelabui dan mengelirukan orang ramai, bahawa negara Israel itu tidak akan menggunakan cara-cara yang biasa digunakan oleh kaum Zionis. Sementelah pula, Israel sendiri berasal ari dua perkataan iaitu isra bererti hamba dan ell bererti Allah, tetapi secara realitinya, tidak ada perbezaan sama sekali antara Israel dengan Zionisme.

Jelas Zionisme juga ialah satu fahaman perkauman,
hegemoni satu bangsa. Zionisme membawa fahaman rasis yang percaya hanya bangsa mereka sahaja yang betul. Bangsa-bangsa lain adalah salah.

Zionisme juga membawa maksud suatu fahaman pesimis yang percaya bahawa bukan Yahudi asalnya anti semistic dan orang Yahudi (Eropah) harus meninggalkan kampung halaman mereka dan berpindah ke negara Yahudi agar hidup sebagai manusia yang sempurna. Kongres pertama Zionis diadakan pada tahun 1897 M dan tahun 1907 di mana Organisasi Zionis Dunia telah memilih Palestin sebagai sasaran didirikan negara Yahudi.



hegemoni : pengaruh atau dominasi sesebuah negara atas negara-negara lain.
anti-semestic : anti-Yahudi.



...:: tak kenal maka tak benci ::...

Category:

No comments:

Daisypath Vacation tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..:: Jom Kongsi ::..