Apa sumbangan kita……………

-->
Bismillah hirrahmanir rahim.

Alhamdullialah, ana masih diberi sedikit kesempatan waktu untuk berkongsi sedikit cerita dari perlembangan sungai Nil ini. Apa tidaknya, banyak sekali yg ingin dikongsi, dik kerna kelemahan diri menyebabkan niat dihati tergendala seketika.

Emmm… alhamdulillah imtihan fasa 2 sudah selesai, sekarang masa untuk bertawakal kepada Allah lak, kadang – kadang tu terasa keseronokan belajar di luar negara, lebih2 lagi bumi Musa a.s ini. Teringat ana masa mula2 sampai dulu, abang2 ada kata “kat sini semua ada, sampaikan kancil malaysia pun ade tau…., n kat sini bertapak kebaikan dan keburukan”. Ye la……… kebaikan itu risalah yg disampaikan oleh nabi Musa a.s dan yg buruk pulak, dakyah yang dibawa oleh makhluk laknatullah firaun. Bila difikir sejenak ada benarnya, n dari situlah kami diarah agar sentiasa berhati2 dalam membuat sebarang tindakan… kami diarahkan agar tidak terlibat dalam mana2 pertubuhan di mesir lebih lagi IM (ikhwan), kalu difikir apa silapnya IM, kita akan kata atas dasar perjuangan yg dibawa mereka. IM begitu aktif dalam menyebarkan dakwah2 agar kembali kejalan yg benar n lurus berlandaskan Al-quran n sunnah, di mesir mereka yang banyak bagi tazkirah selepas soalt akan dicop sebagai IM, ok la tu… tp itu kata kita…. Kerajaan mesir memandang IM sebagai satu pertubuhan yg sangat merbahaya n berpengaruh, pelajar2 Azhar dilarang sama sekali menyertai pertubuhan i2.. ana sendiri takut nak cerita panjang2 pasal negara org ni… tp apa yg ana nampak, benarlah sabda nabi yg menyatakan, mereka yg memperjuangan agama takkan dihampar dengan permaidani merah di dunia ini, bahkan akan menghadapi lautan penuh duri. Sama macam kat malaysia, mereka yang mempejuangkan agama akan dipandang serong oleh banyak pihak….. 

Nasihat ana pada para pejuang agama tercinta, jangam mudah goyah dengan seksaan dunia yg sementara ini. Ana ada terbaca satu kisah ulama2 terdahulu yg diseksa kerna mempertahankan agama tercinta. Contohnya, kematian imam Ahmad bin Hambal iaitu pengasas mazhab hambali dibunuh dengan kejam oleh pemimpin ketika itu yg perfahaman muktazilah, demi menjaga akidah n agama tercinta beliau rela disekasa sampai mati… masya Allah, hebat sekali cinta dan tekat mereka dalam mempertahankan Islam yg tercinta. Cubalah kita tanya diri kita, apa yg kita sumbang utuk kebangkitan agama Islam ini…??
 
Ramai yang akan jawab, belum terdaya diri ini untuk sebuah perjuangan……

Sedarlah duhai sahabat2 ku…… dunia dipenghujung usia, hapuskan sifat bertangguh dalam diri kalian n 

bangkit lah seiring dengan apa yang disarankan Islam………..

Sekian.

No comments:

Daisypath Vacation tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..:: Jom Kongsi ::..