warakah buat hamba Allah..


Assalamualaikum..

Alhamdulillah, bersyukur kita pada ilahi kerana diberi nikmat iman dan Islam yg cukup besar selaku seorg mukmin yg mengakui Allah tuhan pencipta sekalian alam...

Sedikit kekecewaaan bila isu perpecahan menjadi2 di bumi kinanah ini, apa tidaknya bila melihat mereka seakidah saling tikam-menikam sesama sendiri tanpa rasa bersalah dalam diri mereka...

ya akhiii..

bila mana perpecahan berlaku sedarlah musuh2 Islam dengan senang hati berkata " tugas ku semakin mudah, mereka sesama Islam pun dah tak ada kesatuan...."

sampai bila kita ingin biarkan perkara ini berlaku...

wahai hamba Allah..
cukup la, insaf2 laaa... kata "kita satu akidah, kita satu agama, kita satu kiblat.... tp kenapa kita tidak dapat bersatu dalam satu jamaah...
kata ukhuwwah kuat, tarbiah kuat.... tp kenapa bila dibuat program tak hadir...

cuba fikir2kan saudara ku...
kita datang ke kampung orang, adakah sopan utuk diri ini membina rumah tanpa kebenaran tok penghulu???

dah la bina rumah sesuka hati lepas tu tak mahu mengaku salah, rasa diri betul, bila dipanggil untuk beramah mesra, lari... ish2.... fikir2 laaa...

tak cukup dengan itu ditambah lagi dengan dikutuk2 tok penghulu dan semua yang setia dengan penghulu tu.... apa nak jadi laaa....

bila diminta penjelasan selalu je buat2 sibuk....


itu la masyarakat kini, dah la salah tak mau mengaku, sifat ego yang membuak2 itu cubalah kurangkan.... kenapa kita nok biarkan yang kesatuan yang sedia terbina ni hancur, kalu betol tarbiah antum hebat bersatulah dengan mereka yang sedia ada...
jangan nampak sangat hendak jawatan 2......

sekadar teguran buat hamba Allah...

“… apakah kita tidak boleh terus menjalinkan ukhuwwah walaupun kita tidak bersepakat dalam sesetengah perkara?” Imam Syafie

- kuatkan apa yang sedia ada, ni terhegeh2 nok buat yang baru...

“… kalian hanya sibuk bertengkar masalah jari telujuk ketika tahiyyat dalam solat, nun dihadapan telunjuk kalian musuh kita siapa yang ambik peduli?” Syekh Dr . Abdul Azzam

- apakah kita buta...

“ menjadi satu bentuk pengkhianatan terhadap umat pada hari ini dengan membawa mereka tenggelam ke dalam kancah perdebatan masalah furu” fiqh atau pinggiran akidah” Dr. Yusuf al-Qoradhowi

-kembalilah, sama2 kita selidik diri ini....

maalish... kalau terasa... alhamdulillah, kalau tak terasa.... hisab2 la diri...

wa Allahu A'lam...


...:: nilai keutuhan pada keteguhan binaan kesatuan ::...



Category:

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..:: Jom Kongsi ::..