bulan tarbiyyah


Assalamualaikum....
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, serta semua ulama semoga dibawah naugan Allah hendaknya... aaamin...
Pejam celik, pejam celik, rupa-rupanya dah 1 tahun 11 bulan bermustautin di bumi kinanah ini.
alhamdulillah, kali ke-3 menyambut ramadan kareem bersama2 masriyyin...


Adakah anda seronok berpuasa dengan arab2 mesir?

huhuhu....
sudah tentu seronok, melihat telatah arab yg bermacam2 ragam dalam mencari redha Allah pada bulan yg dinanti oleh setiap jasad di bumi kinanah ini....

bahang kemarakan bulan tarbiyyah ini telah dirasai sejak 2 bulan lepas lg....
apa tidaknya, doa nabi salla Allahu alaihi wasalam diulang2 :

"Ya Allah Ya Tuhan kami, limpahilah berkat kepada kami pada bulan Rejab dan Sya'ban dan sampaikanlah kami (dengan selamatnya) ke bulan Ramadhan.

dua tiga minggu sebelum ramadan menjelma, botol2 air minuman dan kedai2 mula mengadakan promosi ramadan (bukan sibuk promosi raya seperti malaysia yek.... awal2 ramadan dah ada kuih raya..) kain2 rentang dilebarkan dan kebanyakanya tercatat senarai maidah rahman serta doa2 serta harapan mereka terhadap bulan mulia ini...

ahhhhh... hebatkan..... ada di malaysia??

Dan kini bulan Ramadan kunjung tiba, masjid2 sarat dengan pengunjung yang tak jemu2 dalam taqorrub ila rubbuna...
mereka mula menampakkan 1001 perubahan dalam segenap perkara (kita kat malaysia sama aje, puasa ke tak, tak ada bezanya.....)

arab2 ni bila tiba bulan kita akan dapat melihat perubahan dari segi :
1- ke masjid, tak pernah tinggal, jumlah ma'mum subuh dgn terawih sama bnyak aje...
2- Al-quran tak lepas dari tangan...
3- terawih tak tinggal, 10 sof sah semestinya..... biasa dlm 1 kawasan ada 5 masjid, dan semuanya sarat....
4- rutinnya arab pada bulan2 biasa suka bergaduh, tp buln ni mereka baik2 aje....
5- mereka juga tak banyak cakap, bnyakkan zkir....
6- sekolah dan universiti mula cuti ( sampai natijah kami pun tak keluar2 lagi....)
7- banyakkan bersedekah....
8- bagi makan kat orang ramai (terutamanya kami wafidin.. mereka akan pastikan perut kita penuh) 9- mengadakan maidah rahman kat masjid...
10- dan banyak lagi...

jangan marah ye.....
ni bukan blog memuji arab2 mesir, sekarang kita tengok kebaikan2 yg ada kat malaysia pada bulan tarbiyyah.....


orang melayu ni bila tiba bulan kita akan dapat melihat perubahan dari segi :
1- ke masjid, tak pernah tinggal, jumlah ma'mum subuh lebih sedikit berbanding terawih....
2- Al-quran lepas dari tangan... (kalau baca pun, awal2 aje.... lepas 1mggu lesap...)
3- terawih tak tinggal, 10 sof sah tak pasti lg..... biasa dlm 1 kawasan ada 1 masjid, dan kebanyakan sepi....
4- rutinnya orang melayu pada bulan2 biasa suka ziarah-menziarahi, tp buln ni mereka duduk kat rumah aje.... (letih puasa.... kalau tak mengayam ketupat laaa....)
6- sekolah dan universiti mula lebih rancak ( bulan2 ni la nok buat pepereksaan....)
7- banyakkan berkira.... (berkira utk orang lain, kalau ke perut sendiri tak apa aje....)
8- bagi makan kat anak bini 9- mengadakan maidah rahman kat masjid... (ada macam tak ada.... tak ada sambutan)
10- dan banyak lagi...

dua2 negara hebat, ada kelebihan masing2....
sama2 kita hisab diri kita, tinggkat amal ibadat kita dalam bulan tarbiyyah ini.
jangan biarkan ia berlalu pergi tanpa meninggalkan apa2 kesan pada diri kita...
amat rugilah bagi mereka yg mensia2kan rahmat Allah.....
rebutlah sedaya mungkin....

untuk renungan bersama,
sabda rasulullah salla Allahu alaihi wasalam:

"Dari Salman, ia berkata, “Pada hari akhir bulan Sya’ban Rasulullah saw. mengkhutbah kepada kami. Beliau bersabda, ’Hai manusia! Telah menaungi kamu bulan yang agung, bulan yang penuh dengan berkah,
bulan yang padanya ada satu malam lebih baik dari seribu bulan.
Allah tetapkan shaum padanya sebagai satu kewajiban, dan salat pada malamnya sebagai tathawu (sunnat).
Siapa yang mendekatkan (melaksanakan) sesuatu kebaikkan (sunnat), maka (pahalanya) seperti (pahala) bagi orang yang menunaikan kewajiban.
Dan siapa yang menunaikan kewajiban, (pahalanya) seperti (pahala) yang menunaikan kewajiban sebanyak tujuh puluh kali.
Bulan itu adalah bulan (penuh dengan) kesabaran dan bersabar itu pahalanya adalah surga.
Bulan yang penuh dengan kebaikan, bulan yang akan bertambah rezeki seorang mukmin.
Barang siapa memberi makan orang shaum pada bulan itu, maka hal itu merupakan magfirah bagi dosa-dosanya dan lehernya akan terlepas dari api neraka,
dan baginya (orang yang memberi makan) akan mendapat pahala seperti pahala yang shaum tanpa terkurangi sedikitpun dari pahalanya itu.
Para sahabat bertanya, ’Kami semua tidak mempunyai sesuatu untuk memberi makan yang shaum, beliau menjawab,’Allah akan memberi pahala seperti ini kepada orang yang memberi makan yang shaum walaupun hanya dengan sebiji kurma, atau seteguk air, atau sesuatu yang dicampur dengan susu.
Dan bulan itu adalah bulan yang awalnya penuh rahmat, pertengahannya penuh maghfirah dan ahirnya pembebasan dari neraka…"




#p/s : bagi yang ada kat bumi dumyat ni mai la kita sama2 ke markaz, tadarus bersama2.....
insya Allah, tiap2 mlm ada....



...:: bila dah ada kebaikan lalu kat depan mata, baham la ia secepat mungkin ::...


1 comment:

meenlove said...

Alangkah indahnya jika berpeluang berada di sana.. ^_^

Doakan kak minah berjaya abeskan sem terakhir kat USM nih ye..

Selamat Berpuasa & Selamat Hari Raya!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..:: Jom Kongsi ::..