6 tuntutan buat mukmin


Assalamualaikum....

Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, serta semua ulama semoga dibawah naugan Allah hendaknya... aaamin...



tah apa la nok kongsi kali ni...
mood hilang.....
ya Allah...
ya Allah......
ya Allah...

ah lega...

nabi salla Allahu alaihi wasallam ada bersabda :
"Hak seorang muslim ke atas muslim yg lain ada enam perkara :
1- Apabila engkau bertemu dengannya hendaklah engkau memberi salam,
2- Apabila ia menjemputmu maka penuhilah jemputanya,
3- Apabila ia meminta nasihat hendaklah engkau memberi nasihat kepadanya,
4- Apabila ia bersin dan bertahmid maka hendaklah engkau lengkapkan dengan bertashmid,
5- Apabila ia sakit hendaklah engkau menziarahi dan
6- Apabila ia meninggal dunia hendaklah engkau mengiringi jenazahnya"

ya Alkhiii...
lihat dan pakaikan pada diri kita, adakah kita telah menunaikan 6 tuntutan ini....
bila dibaca amatlah mudah, tp hakikatnya adakah kita telah laksanakan???

Kebanyakan dari kita berat sekali dalam mengungkapkan salam apabila bertemu, yg lebih malang lagi bila diajukan salam kepada mereka nak balas pun berat juga... apa nak jadi dengan umat akhir zaman...

Diceritakan nabi adalah orang yang paling pantas dalam mengajukan salam kepada para sahat baginda solla Allahu alaihi wasallam... masya Allah, hebat bukan...
macam mana nak beri salam yer...
macam2 cara, ana lebih tertarik dengan cara memberi salam arab mesir (suka dalam bab salam... huhuhu)
apa tidaknya, mereka akan membalas salam kita walaupun kita tak sempat melafazkan salam...
macam mana yer...

asal nampak tangan kita terangkat sahaja mereka telah pun menjawab salam kita,
pantang hon kereta berbunyi kearah mereka mereka dah menjawab salam.... masya Allah...
ulama ada membahaskan dengan panjang lebar dalam bab salam ni, sehinggakan jatuh wajib untuk kita jawab walaupun dengan isyarat... terbukti mudah bukan....


Tuntutan yg kedua ialah apabila ia menjemputmu maka penuhilah jemputanya,

sesetengah dari kita susah dalam memenuhi tuntutan ini lebih2 lagi jemputan untuk majlis2 keilmuan atau tahlil2....
sampai ada yg kata "buang masa jer..... baik aku study.... ada gak pekdah"
tapi
kalau majlis makan2, minum2, sembang2 kosong mereka cepat2 mengerumun macam semut bertemu gula jer lagak mereka...

tidaklah menjadi salah atas kita kalau meluangkan sedikit masa bersama saudara kita....
penuhilah jemputan mereka sekadar termampu...
insya Allah, ada manfaatnya...


tuntukan yang ketiga lak....
apabila ia meminta nasihat hendaklah engkau memberi nasihat kepadanya,


jom kita penuhi tuntutan mudah ini....
wa Allahu a'lam..


Category:

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..:: Jom Kongsi ::..