makbulkan doaku

Assalamualaikum....

Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat ilahi, selawat dan salam buat junjungan mulia nabi kita muhammad salla Allahu alaihi wasallam, keluarga, sahabat, para tabi'e, tabi' tabie, dan semuanya berada dibawah naugan Allah hendaknya...

kredit to the muslim show

"ya Allah, aku perlukanya..."
"kanapa kau tidak makbulkan doaku???"

banyak antara kita merungut bila secara lahirnya doa-doa mereka tidak Allah makbulkan secara bulat-bulat di depan mata mereka.

"Allah tidak adil.." lafaz ini boleh jadi tersembul dr bibir sesetengah dr kita. moga Allah jauhkan kita dari sifat ini. siapa kita untuk mengatakan Allah itu tidak adil??

seandainya Allah itu tidak adil, kalian pastinya tidak boleh menggerakan kaki, tangan, malahan denyutan jantung kalian juga pasti ditarik Allah. roh pasti keluar dari rongga badan kalian.

sedar tidak sedar, Allah itu MAHA ADIL. dari sudat mana?
~pastinya, dari semua sudut. tengok saja keliling kalian, Allah tidak ciptakan semua makanan kalian sebagai ayam... tp ada sayur, ada burung, ada ikan.. kerana bersama keadilan Allah adanya kehebatan dan kebijaksanaan..

andai... semua kaya... siapa yang akan mererima dr si kaya?
andai... semua guru... siapa muridnya?
andai... semua manusia.... apa yg hendak dimakanya?
andai... semua cerah... manakan ada mendung di petang hari...

bukankah pelangi itu indah kerana warnanya perbagai?? itulah hidup... ALLAH pasti mengatur sesuatu yg hebat buat kita... apa tugas kita... ibadah hanya semata-mata kerana ALLAH..


Baik-baik, kalu begitu kenapa doa sy tidak dimakbulkan..?
~rujuk saja cerita dia atas, sesungguhnya dia telah berdoa sehabis daya (mungkin) pada malamya untuk bersama rombungan di atas kapal TITANIC, bukankah ALLAH maha mengetahui... di sediakan buat si peminta (pemohon doa) dengan sesuatu kebaikan yg mana dia sendiri tidak pasti apa yg akan berlaku selepas itu. MAHA suci ALLH taala..

apa kesudahnya? kalian juga tahu..

kapal yg pernah di agung-agung itu akhirnya tenggelam di tengah lautan.


JOM kembali kepada fitrah, pastikan setiap waktu kita berdoa memohon pertolongan dr ALLAH. makbul atau tidak, itu bukan soalnya... soalnya kita doa atau tidak... apa USAHA kita untuk itu.. selepas itu berserah kepada ALLAH...

pasti yang hadir selepas usaha + doa + tawakal = redho (pada apa saja yang berlaku slps itu)



WaALLAHu a'lam


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..:: Jom Kongsi ::..