beruntungnya kita muslim........

Assalamualaikum...

Alhamdulillah, bersyukur kita karna masih diberi kesempatan untuk hidap di atas muka bumi Nya ini untuk meneruskan sebuah perjalanan hidup kepada beratnya timbangan amalan kita di akirat kelak.... biiznillah, beratnya timbangan di sebelah kebaikan lebih berat dari timbangan keburukan... aaamin..

Semua perbuatan kita dikira ibadah.... masya Allah... beruntungnya kita muslim dan mukmin...
ye la... semua perbuatan di ganjarkan dengan pahala....

Pagi tadi ada kelas lurogh di Mubarok... Ust yang mengajar kami tu ada la cakap2 pasal " kalu kita hidup dalam 60 tahun, jadi berapa lama kita tidur kalu 8 jam 1 hari?? so, jawapanya : 20 tahun..." masya Allah banyaknya lentok kita.... beruntungnya, kalau waktu itu diisi dengan beribadat???... tapi sedarlah kita, kita sebagai seorang mukmin kita percaya bahawa setiap perbuatan kita adalah ibadah sehinggakan makan dan tidur pu dikira ibadah.... hebat tak Islam ( bangga nya aku bersama Islam ) segala2 nya atas niat kita.. kalau niat kita baik dan atas jalan mencari redo serta bertujuan melancarkan perjalanan ibadah kita maka semua itu dikira ibadah... Contoh yang mudah kalau kita nak solat tiba2 rasa mengantuk, jadi menjadi satu ibadah untuk kita tidur seketika.... ( peringatan : bagi mereka yang solat awal waktu sahaja... kalu dah nak habis waktu kena solat dulu... dan ingatlah ya akhiii, antara penyebab kita mengantuk adalah atas godaan dari makhluk terkutu syaitan... jangan kita menjadi pengikut2nya... karna pengikut syaitan hanya kat neraka... nauzubillah...)


Itulah seronoknya belajar dengan Arab... dalam mengajar2 tu uslub dakwah tak ditinggalkan... mereka sentiasa berani menyeru kepada kebaikan... kalu kita.... bila dah mengajar, tak ingat akhirat... agak malang apabila ada guru2 (sesetengah lah...) yang berlepas tangan, ada yana kata " kerja dakwah ni.. kerja ustaz2 je...." sedarlah wahai guru2 yang bergelar murobbi... kerja dakwah adalah fardu ain keatas detiap umat Islam...

Lihatlah sekitar kita mutahir ini... ramai mana remaja yang menderita dengan penyakit akhlak... masya Allah... sampai bila kita mau melihat remaja2 kita terus melebur... remaja bertumbuk, remaja berkung fu, remaja berdating, remaja merokok, remaja rogol janda...... Apa dah jadi dengan remaja2 kita... amat sedih ana apabila melihat berita2 kehancuran remaja kini... apa tidak nya, banyak guru yang mengejar dan memaksa agar pelajar2 nya berjaya, tapi mereka lupa mengurap nilai2 akhalak dalam diri anak didik mereka.... Bukalah mata luas2... ramai mana anak didik mu berjaya..... kini ramai pelajar yang berjaya mendapat 10A, 12A malah 20A.... tapi apa nilai nya kalau akhirnya mereka ke neraka... nauzubillah... takut sekali ana dek karna ada hadis yang terang2 menyatakan ilmu terangkat tapi kebodohan bertambah2.... ya Allah....

rasulullah bersabda "Di antara tanda-tanda kiamat ialah ilmu terangkat, kebodohan menjadi dominan, arak menjadi minuman biasa, zina dilakukan terang-terangan, wanita berlipat banyak, dan laki-laki berkurang sehingga lima puluh orang wanita berbanding seorang lelaki". (HR. Bukhari)


Ya akhiii....
Marilah kita sama2 melakukan perubahan yang positif... usia bumi dah dipenghujung takkan kita nak menghujungkan usia kita dengan hitamnya dosa... nauzubillah... sama2 kita menjadi ramaja yang pernaung dibawah Islam yang hakiki... "katakan tidak pada mana2 Islam liberal"


...:: remaja hanya sekali, jadi.. "" jom tingkatkan ibadah kita "" ::...

2 comments:

Abd Hakim Hamidon said...

akhi, banyak typing error! hehe

Musafir said...

bgus2(kra komen jgk la ork..hehe)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..:: Jom Kongsi ::..